Hviskeren: Høstens mest kritikerroste krim

Karin Fossums roman Hviskeren har fått overveldende mottagelse siden den utkom i august. Hittil har kritikerne gitt boken terningkast seks hele åtte ganger. Superlativene hagler i anmeldelser både med og uten terning.

Hviskeren imponerer kritikerne

"Karin Fossum er bedre enn de fleste"

"Gripende skildring av et sykt sinn"

"Psykologisk oppvisning "

"Ubehagelig og knallgod krim"

"Karin Fossum viser igjen at hun er et forbilde for norsk krim"

"Glimrende Fossum. Et nytt høydepunkt i norsk krims mest spennende forfatterskap. "

"Helstøpt psykologisk thriller "

"En sann mester"

Hviskeren er kanskje Karin Fossums aller beste krim hittil. Det sier mye om et forfatterskap som bl.a. har gjort seg fortjent til Rivertonprisen to ganger og fått en av romanene kåret til "tidenes beste norske kriminalroman".

Ragna Riegel lever livet sitt innen strenge rammer: hun liker jobben fordi den er full av rutine, hun liker å sitte på samme sete i bussen hver dag, hun liker å handle det samme i nabolagsbutikken hver dag. Hun må ha orden på livet. Og det har hun, inntil den dagen hun finner et brev i postkassen med hennes navn på konvolutten og en utvetydig trussel skrevet med store blokkbokstaver på arket inni. Brevet gir støtet til et mareritt der Ragna Riegel blir truet på livet av en ukjent fiende. Der hun merker at hun må ta alle midler i bruk for å forsvare seg.

Romanen tar form av Konrad Sejers avhør av Ragna Riegel etter at det verste er skjedd. Etter at alt er for seint. Gjennom avhørene forsøker Sejer å lokke fram sannheten om det som er skjedd. Men er Ragna sannferdig? Eller fører hun omgivelsene grundig bak lyset. Det blir det Sejers oppgave å finne ut av.

Hviskeren er nå trykket i et opplag på 20 000.

Hviskeren imponerer kritikerne
Foto Arild Sønstrød