​Hvilken gresk øy passer for deg?

Hellas har mellom 600 og 1400 øyer, litt avhengig av hvordan du definerer det. Med andre ord: Du har et hav av valgmuligheter. Flott, ja visst, men det kan også by på utfordringer å finne riktig ferieøy. Vings reiseeksperter hjelper deg å velge!

Kreta
Den største av de greske øyene har alt – strendene, landsbyene og kulturen. Her finnes det hotell og reisemål for ethvert behov. Rolig ferie med gresk atmosfære? Agios Nikolaos på østsiden. Badeferie med liv og røre? Chaniakysten på vestsiden. By og strand? Chania by. Rolig familieferie? Makrigialos i sørøst. Den kretiske naturen er storslått med tre store fjellkjeder som er perfekt for vandringer.

Få også med deg Spinalonga, øya de spedalske ble forvist til på 1900-tallet. Ikke gå glipp av Elafonissi, stranden som er kåret til en av de vakreste i Middelhavet og ligger helt sør på Kreta.

Her finnes det noe for alle smaker og lommebøker.

Se også: Den store Kreta-guiden

Rhodos
Ferieklassikeren opplever en renessanse, ikke minst takket være en betydelig modernisering av både Rhodos by og en rekke av hotellene rundt på øya. Her er du nærmest garantert godt vær, ingen andre øyer i det greske øyriket har flere soldager. De beste strendene for barnefamilier finner du på østsiden av øya. Rhodos by har godt utvalg av shopping, kafeer og restauranter.

Rhodos er også et godt utgangspunkt for øyhopping i Dodekanesene, og har et stort utvalg av aktiviteter og attraksjoner. Lei bil og kjør ned til den hvite byen Lindos i sør. Besøk noen av de mange strendene du passerer på veien. Ikke gå glipp av gamlebyen fra Middelalderen.

Korfu
Fortsatt har Korfu noe av fordums uskyld over seg, gjenspeilet i mange av øyas små byer. Øya har fine strender, og hoteller med høystandard. Her legges det også til rette for aktiviteter i det krystallklare havområdet rundt.

Korfu by er vel verdt et besøk. Byen har tydelige impulser fra både Italia, Frankrike og England. Kafeer og restauranter med kulinariske opplevelser av høyeste klasse.

Thassos
På rolige og fredelige Thassos finner du alt du kan ønske deg i ferien – grønn natur, krystallklart vann, deilig mat og noen av Egeerhavets aller beste sandstrender. Mange av turistene her er ferierende grekere, noe som også har bidratt til at Thassos er blant de rimeligere greske reisemålene.

Kos
Etter mange år med et litt frynsete rykte har de lokale myndighetene jobbet hardt for å gi Kos et mer familiært stempel. Resultatet er et nedtonet uteliv, lekre hoteller og stilige loungebarer.

Kos er godt alternativ for alle som trives med vakre strender, krystallklart vann og muligheten for en aktiv ferie i form av for eksempel sykkelturer. Kos er en liten øy, så det er lett å ta seg rundt.

PS! Navnet uttales “kåss”, ikke “kos”.

Parga
Selv om Parga er en liten kystby på det greske fastlandet får du følelsen av å komme til en liten, gresk øy. Ingen kan unngå å la seg sjarmere av de bratte, trange smugene og den romantiske havnen. Mange av hotellene er små og familiedrevne.

Det er også to små strender i sentrum og det er enkelt å komme seg til andre strender med bil, buss eller båt. Passer for alle, men i august sørger feriegjester fra Athen og Italia at pulsen øker betydelig.

Santorini
Kjærlighetsøya som mange tror danner opphavet til myten om det forsvunnede Atlantis er nok mer kjent for sine vakre solnedganger enn for strendene. De typiske hvitkalkede husene har gjort øya til en av de mest fotograferte i hele Hellas.

For par på tur er det mange fine små hotell her, ikke minst i og rundt den postkortvakre landsbyen Oia på nordvestsiden.

Skiathos
Skiathos ble verdensberømt takket være filmsuksessen Mamma Mia, men er også kjent for sine mange lekre strender. En av de mest fullkomne av de greske ferieøyene med alt du trenger av restauranter, fornøyelser, shopping og severdigheter. Grønn og frodig øy som også er et godt utgangspunkt for øyloffing.

Skopelos
Fredelig, grønn og vakker – med ikke mindre enn 360 kirker! Skopelos ligger bare en times båttur fra Skiathos, men det er likevel forbausende få nordmenn som har funnet veien hit. Perfekt øy å utforske på egen hånd, og her finner du lett din egen badevik.

Stedet passer perfekt for deg som ønsker en fredelig ferie med mulighet for å besøke naboøyer som Alonissos og Skiathos.

Lefkas
Lefkas er ikke et reisemål som har noe for alle. Tvert imot. Lefkas har alt for noen. Strendene er magiske og det vakre landskapet inviterer til korte og lengre vandringer. Passer for strandløver i alle aldre – også for barnefamilier som vil unna turisttråkket.