Hver gang vi møtes - Henning Kvitnes sin dag

23.1.2016 11:00 | Universal Music Norge

Deltakerne står ovenfor en uendelig katalog av låter når Henning Kvitnes skal hylles i i kveldens episode av Hver gang vi møtes. Den folkekjære veteranen har beveget seg i et bredt spekter av sjangre gjennom sine 27 album. I programmet får vi et unikt innblikk i Kvitnes sin suksess.

Hør de andre artisternes tolkninger av Henning sine låter her

Henning Kvitnes er en musiker og låtskriver fra Tistedal i Halden som debuterte i 1978 som frontfigur i The Ice Cream Band. Bandet byttet senere navn til The Young Lords. I 1980 platedebuterte han med ”Same Shit – New Wrapping” og har gitt ut 26 album siden. 17 av albumene har kommet inn på VG-lista: to på førsteplass og tre på andreplass. Kvitnes har gjort suksess med låter som ”Evig eies (kun et dårlig rykte)”, ”Sånne som oss”, ”Games People Play” og Norsktopp-vinneren ”Na, na, na … i himmelen inn”.

Kvitnes har beveget seg i et musikalsk landskap som spenner fra new-wave musikk i bandene Young Lords og Saturday Cowboys til americanamusikk og visepop i solokarrieren. Han har medvirket på en rekke plater med artister som Åge Aleksandersen, Forente Artister, Falne Engler og Jonas Fjeld. I 2008 ble Kvitnes med i bandet Song Island Revue sammen med blant andre Claudia Scott, danske Poul Krebs og amerikanske Kevin Welch. Albumet ”Tid for latskap” ble sluppet i 2009 inkluderte radiohiten ”Ut å vekke sola”. Jonas Fjeld, Aslag Haugen og Hilde Heltberg er med på denne låten. I 2012 ga han ut soloalbumet ”Ingen tid å miste” som ble nominert til Spellemannspris i klassen vise. Kvitnes sitt siste album, ”Jada, vi elsker”, ble gitt ut i 2014 og han annonserte samtidig at dette var hans siste utgivelse som plateartist.

Veteranen har blitt belønnet med Gammeleng-prisen i 2004 i klassen pop, Spellemannspris i 2007 i kategorien viser for albumet ”Stemmer i gresset”, samt Norsk Artistforbunds ærespris.

Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie

Om Universal Music Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Beatles, Avicii, Eminem, Kanye West, Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift, a-ha, Odd Nordstoga, Vamp, Bernhoft, Gabrielle, Astrid, OnklP & de fjerne slektningene, Broiler, Ida Jenshus, m.fl. Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Justin Bieber og BloodPop® med ny singel17.8.2017 18:18Pressemelding

I dag kl. 18 slapp Justin Bieber og BloodPop® låta «Friends» på alle plattformer. Låten er co-skrevet med popkometen Julia Michaels, som også jobbet med BloodPop® på Biebers gigahit «Sorry» fra 2015 Amerikanske BloodPop® har de siste årene gjort stor suksess som låtskriver og produsent for blant andre Madonna, Skrillex, Charlie XCX og på flere låter på Biebers forrige album «Purpose». Justin Bieber har medvirket på hits med både DJ Khaled og David Guetta i år. Aller størst har samarbeidet med Luis Fonsi og Daddy Yankee på remixen av «Despacito» blitt. Låta har for øyeblikket nesten 750 millioner streams på Spotify og har toppet Billboard-lista i 14 uker på rad. I Norge har den toppet VG-lista i 15 uker på rad.

Madonna feirer med konsertfilm16.8.2017 15:28Pressemelding

I dag fyller en av verdens største artister 59 år, noe som markeres ved annonseringen av «Madonna: Rebel Heart Tour». Konsertfilmen slippes på Blu-Ray, DVD og digitalt 15. september, men kan forhåndsbestilles fra og med i dag.   I tillegg slippes det et livealbum med 22 låter av ikonets største låter fra karrieren og fra det nyeste albumet «Rebel Heart». I dag ble det også sluppet en liveversjon av «Material Girl» på alle plattformer. Du kan se oversikt over alt innholdet i det vedlagte dokumentet.  «Madonna: The Rebel Heart Tour» inneholder konsertmateriale fra hele den omfattende verdensturneen som startet i Nord-Amerika i september 2015 og ble avsluttet i Sydney  20. mars 2016. Konsertefilmen inneholder også ekslusive behind the scenes-bilder fra turneen. Filmen er regissert med Danny B. Tull og Nathan Rissman, som har jobbet tett med Madonna på flere prosjekter.

Hkeem & Unge Ferrari med r&b-ballade11.8.2017 08:30Pressemelding

20 år gamle Abdulhakim Hassane aka Hkeem opplevde at hans debutsingel "Fy faen" ble den mest populære norske sangen denne sommeren. Låta gikk  #1 i Norge, og lå 12 uker topp 4 på VG-lista. Den har nå snart streamet 25 millioner ganger på Spotify, og gått 4 x platina i Norge. "Fy Faen" gikk topp 20 på Spotify i Sverige, og gjorde det bra i både Danmark og Finland. Låta havnet på viral-listene i 12 land, inkludert topp 10 på den globale viral-listen på Spotify. I dag, 11. August, slipper han sin andre singel, "Urettferdig", en følsom midtempo r&b- ballade. Med seg på låta har han en av de mest etablerte og populære r&b artistene i Norge, Unge Ferrari. Med denne låten viser Hkeem en ny og sårbar side som artist, en artist som helst sikkert vil prege norsk musikk i lang tid fremover. "Urettferdig" er produsert av Eirik Tilleri og Kjetil Bjelvin.   - "Urettferdig" handler om mennesker som har gått bort - mennesker man savner. Man ka

Avicii er endelig tilbake med ny musikk10.8.2017 16:07Pressemelding

I dag slapp den svenske superstjernen EP’en «AVĪCI», som er første slipp av ny musikk fra Tim Bergling siden han slapp albumet «Stories» i 2015.   Hør Aviciis nye EP her.  Etter åtte intense år med musikk og turnering verden over annonserte Avicii at han skulle trekke seg tilbake i 2016, noe som fikk fans verden over til å frykte at han hadde gitt seg med musikk for godt.   Rett før annonseringen dro Avicii på en lengre reise gjennom USA med noen av sine nærmeste venner og samarbeidspartnere. På denne reisen fant han tilbake til gleden ved å produsere musikk, og skapte blant annet låta «Without You» med sin gode venn og samarbeidspartner Sandro Cavazza. Låta er et av seks spor på den ny EP’en «AVĪCI», som ble annonsert på hans sosiale kanaler for en uke siden. På den har han også samarbeidet med Rita Ora, AlunaGeorge, Billy Raffoul og svenske Vargas & Lagola. Noen av låtene, som «Without You», har fans fått høre før, blant annet på Ultra Music festival i Miami i 2016.  Avicii har f