Hver fjerde fotballsupporter arver favorittlaget sitt: Arsenal går mest i arv

Mer enn en av fire norske fotballsupportere oppgir at de har arvet sitt engelske favorittlag fra en av foreldrene. Arsenal er klubben som flest fører videre gjennom generasjonene.

Det kommer frem i en landsomfattende spørreundersøkelse analysefirmaet Opinion har gjennomført om nordmenns fotballvaner og –favoritter, på vegne av spillselskapet Unibet.

De mest populære engelske klubbene blant nordmenn er ikke overraskende Manchester United og Liverpool, etterfulgt av Arsenal og Chelsea. Kvartetten samler tilsammen 75 prosent av befolkningen som oppgir å ha et engelsk favorittlag.

-Hva som ligger bak valg av favorittklubb skiller seg imidlertid ut fra klubb til klubb. De som vokste opp på 70- og 80-tallet fikk interessen sin for engelsk fotball gjennom tippekampen, andre via fedrene. Andre igjen oppdaget lag og spillerne gjennom fotballkortene som kom i kiosken hver eneste høst, sier Steffen Løvholen, PR manager i Unibet.

-Arsenal-fans, og til dels Liverpool-supportere, skiller seg ut i undersøkelsen. Hver tredje som holder med disse to lagene forteller at de har ”arvet” klubben fra pappa eller et annet familiemedlem. Arsenal skiller seg imidlertid ut ved å være den eneste klubben der nesten halvparten av de i aldersgruppen 50-70 arvet favorittlag! Arsenal er også den eneste klubben der både den yngste og den eldste garde i like stor grad har arvet favorittlag fra familiemedlemmer, sier Løvholen.

Til sammenligning svarer ”bare” hver fjerde Manchester United- og Chelsea-supporter at klubb-lidenskapen har gått i arv.

Den ferske meningsmålingen viser også kvinner i langt større grad enn menn velger favorittlag basert på foreldre eller andre familiemedlemmer, men også her er det stor forskjell på hvilke klubber man holder med.

-Nesten hver andre kvinne som ble spurt, oppgir at pappa eller et annet familiemedlem har påvirket dem i valget. To av 10 menn svarer det samme. Hos de som holder med Manchester United er kjønnsforskjellen enda større; bare 14 prosent av mennene har ”arvet” har United som favorittlag, mens hele seks av 10 kvinner sier det samme. I den andre enden av spekteret finner vi Liverpool, der hver tredje mann og kvinner forteller om klubb-påvirkning gjennom genereasjonene, sier Løvholen.

Her er nordmenns favorittklubber i engelsk fotball:

1. Manchester United (31%)
  2. Liverpool (26%)
  3. Arsenal (10%)
  4. Chelsea (7%)
  5. Manchester City (3%)
  6. Tottenham Hotspur (2%)
  7. Wolverhampton Wanderers (2%)
  8. Newcastle United (2%)
  9. Leicester City (1%)
  10. Fulham (1%)

Her er norske kvinners favorittklubber i engelsk fotball