Hver femte nyutdanna sykepleier slutter i jobben

20 prosent av nyutdannede sykepleiere slutter i løpet av kort tid. Dramatisk, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund (NSF).

Hver femte av nyutdannede sykepleiere slutter i jobben, viser en ny undersøkelse fra SSB ht
De har fulgt sykepleiere som var ferdig utdannet i 2004 og 10 år framover.

Sykepleierforbundet mener dette er alvorlig for pasientsikkerheten.
-Vi har i flere år påpekt at det er stor sykepleiermangel, men så langt har ikke politikere og arbeidsgivere tatt dette på alvor, sier By.
Under Arendalsuka for kort siden la NSF fram en ny forskningsrapport fra NOVA som viser at dette har store konsekvenser for pasienter og pårørende.
Den viser at mangel på sykepleiere øker risikoen for blant annet infeksjoner og sår. Eldre får også for lite hjelp til psykiske problemer.

Løsningen er at sykepleierne får lønns- og arbeidsbetingelser som er attraktive. Det dreier seg om flere heltidsstillinger, gode vaktordninger, og konkurransedyktig lønn, sier By

Sykepleiermangelen blir større år for år.
– Nå er det virkelig behov for et sykepleierløft. Hvis ikke risikerer vi at enda flere slutter i årene som kommer, noe som er svært alvorlig. Det må både politikere og arbeidsgivere forstå, avslutter By.

Rapporten kan lastes ned her:

Arvid Libak
Kommunikasjonssjef
------------------------------------------------------------------------------
NORSK SYKEPLEIERFORBUND
Kommunikasjonsavdelingen
Tlf. dir. : 22 04 32 47
E-post: arvid.libak@nsf.no

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.