Tieto

Hver femte nordmann vurderer å ta opp lån til forbruk, ferie og fritid, men bryr seg lite om renten

Del

En fersk undersøkelse viser at hver femte nordmann låner mer i sommer, men er lite opptatt av rentenivået. Pengene går til reiser, motorsykler og oppussing. Dette er blant funnene i Tietos Lånebarometer, som ble gjennomført i Sverige for fjerde år på rad, og for første gang i Norge og Finland.

Undersøkelsen viser at 71% sier at renten er en viktig faktor når man tar opp lån, mens flest nordmenn oppgir at renten overhodet ikke er viktig ved låneopptak (7% i Norge, 4% i Sverige og 3% i Finland). Kun 58% av de norske respondentene mener at renten er veldig viktig, mens tilsvarende tall i Sverige og Finland er henholdsvis 62 og 64%.

Av de som planlegger å låne penger i de tre nordiske landene i sommer, sier halvparten at de vil bruke sin nåværende bank eller låneforbindelse for det nye låneopptaket. Nordmenn er langt mindre opptatt av tilliten til långiver, 38% i Norge oppgir dette som meget viktig i valg av långiver, mens tilsvarende tall i Sverige og Finland er hele 58% og 48%.

- Renter er naturlig nok viktige for konsumentene, tett etterfulgt av tillit. Så hvis du er en eksisterende bank, har du en stor fordel takket være den allerede etablerte tilliten hos kunden, forutsatt at du er tilstrekkelig konkurransedyktig på pris, sier Pedram Tadayon, VP Credit Solution and Services Tieto.

Sentrale forskjeller mellom de nordiske landene
En større andel svensker (22%) og nordmenn (21%) oppgir at de skal låne penger i sommer enn andelen finner (14%), og en større andel nordmenn (7%) enn svensker (5%) og finner (3%) planlegger å bruke lånet til å pusse opp hus og feriebolig. Finnene vurderer "hastighet" (hvor fort de får pengene) som en viktigere faktor enn respondentene i Sverige og Norge. 64% av de finske respondentene anser det som viktig, mens tilsvarende tall i Sverige og Norge er 49% 48%. Nordmenn er minst opptatt av en fleksibel tilbakebetalingsplan (12%, sammenlignet med 10% i Sverige og 5% i Finland).

- I Norge og Sverige er det større modenhet for usikrede lån enn i Finland. En annen årsak til at låneiveren er lavere i Finland enn i Norge og Sverige kan også skyldes at utlånsprosessene er langt mer manuelle i Finland, sier Tadayon.

Topp 5 årsaker for låneopptak
Nordmenn har størst lånelyst for oppussing, og lavest låneiver for feriereiser sammenlignet med svensker og finner. På spørsmålet om hva de har lånt for, eller tenkt til å ta et lån for denne sommeren, scoret følgende fem årsaker høyest:

1. Bil / Motorsykkel (Norge 4%, Sverige 7%, Finland 4%)
2. Oppussing av bolig- eller feriebolig (Norge 7%, Sverige 5%, Finland 3%)
3. Ferietur (Norge 3%, Sverige 7%, Finland 4%)
4. Innredning (Norge 2%, Sverige 3%, Finland 1%)
4. Shopping (Norge 2%, Sverige 3%, Finland 1%)

Tieto Lånebarometer er basert på resultatene fra en undersøkelse utført av YouGov i Sverige, Norge og Finland i perioden 05-10/6, med totalt 3075 intervjuer med menn og kvinner i alderen 18 år og eldre. I Sverige ble det gjennomført 1038 intervjuer, i Norge 1027 intervjuer og i Finland 1010 intervjuer.

Hele rapporten og den nordiske undersøkelsen kan leses her

Kontakter

Om Tieto

Tieto
Tieto
Postboks 684 Skøyen
0214 OSLO

21 70 60 00http://www.tieto.com

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere (www.tieto.com).

Følg saker fra Tieto

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tieto på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tieto

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56Pressemelding

Den digitale transformasjonen i Norden er ikke primært drevet av start-ups som utfordrer markedet over natten, men av etablerte industriaktører som endrer sine eksisterende virksomheter. Disruptiv innovasjon kommer i økende grad fra selskaper som allerede har en sterk markedsposisjon, eksisterende kundebase, et velfungerende økosystem av partnere og sterk merkevare. Dette er blant de viktigste funnene i den nye studien: Towards a data-driven future, utført av IDC på oppdrag av Tieto.

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50Pressemelding

Tieto forsterker sin forpliktelse til å fremme etisk og ansvarlig utvikling og bruk av kunstig intelligens (AI). På Aftenpostens teknologikonferanse i Oslo offentliggjorde Christian Guttmann fra Tieto at selskapet introduserer etiske retningslinjer for bruk av AI og sertifisering av sine medarbeidere, samt at de introduserer nye stillinger på området. Disse tiltakene er del av et langsiktig arbeid for å fremme etisk bruk av AI i selskapets produkt- og tjenesteutvikling.

Tieto slutter seg til den europeiske alliansen for kunstig intelligens (European AI Alliance) for å forme fremtidens AI9.10.2018 12:29Pressemelding

Tieto kunngjorde i dag at de, som et av de første nordiske selskapene, blir med i den europeiske alliansen for kunstig intelligens. Alliansen er et nyetablert forum hvor aktører som jobber med kunstig intelligens (AI) møtes med mål om å fremme Europas konkurranseevne innen forskning og utvikling innen AI og dens påvirkning på næringsliv og samfunn.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom