Hvem vinner årets by:Larm?

For mange er en plass i programmet på Skandinavias største klubbfestival by:Larm, en seier i seg selv. Men en halv million kroner fra Norsk Tipping er heller ikke å forakte. Lørdag 2. mars kåres vinneren av årets by:Larm.
Limita Lunde er leder for juryen som bestemmer hvem som hedres med tittelen Årets Stjerneskudd og en halv million kroner fra Norsk tipping. Foto: Linda Viken

Hvert år snakker vi om hvem som «vinner» by:Larm eller blir den største snakkisen. Det er gøy å få muligheten til å belønne den artisten som gjør seg mest bemerket med noe mer enn heder og ære, sier Silje Larsen Borgan, Markedssjef i by:Larm.

Norsk Tipping og by:Larm gir sammen de beste et løft når bransjen selv definerer hvem som blir Årets Stjerneskudd. Lørdag 2. mars får vinneren 500.000 kroner, bestemt av en uavhengig jury.

Bransjetung fagjury

Juryen, som er valgt av by:Larm og Norsk tipping, har lang og bred erfaring med booking av norske og internasjonale band til norske konsertscener og festival.

Limita Lunde som er daglig leder på Parkteatret i Oslo er leder av juryen. I tillegg til Lunde sitter Claes Olsen, Joakim Throndsen og Thale Bratterud Aunaas i juryen. Claes Olsen er bookingansvarlig på Øyafestivalen, Joakim Throndsen er bookingansvarlig for Rockefeller/ Sentrum Scene/ John Dee og Thale Bratterud Aunaas booker de store konsertene på Stundentersamfundet i Trondheim.

Årets Stjerneskudd skal gå til en artist eller et band som har klart å bygge seg opp fram mot by:Larm gjennom utgivelser, pressedekning og oppmerksomhet i sosiale medier, og som juryen har tro på at kommer til å prege musikkåret 2019. I tillegg til dette må vinneren selvsagt levere på sine konserter under festivalen, sier juryleder Limita Lunde entusiastisk.

Juryen møtes i forkant av by:Larm og nominerer inntil ti band eller artister etter gitte kriterier. Først og frem må artisten være norsk og spille på festivalen. Videre skal det vektlegges om artisten har jobbet godt fram mot festivalen. I løpet av festivalen vil fagjuryen følge alle de aktuelle konsertene, når by:Larm fyller hovedstadens scener fra 28. februar – 2. mars. Totalvurderingen skal si noe om artistens posisjon og hvorvidt vinneren er rustet for et større gjennombrudd, og om artisten har klart å engasjere publikum, presse, og fått buzz i sosiale medier.

Prisutdeling i Kulturkirken Jacob

Lørdag 2. mars avgjør juryen hvem av de nominerte som har levert på alt dette og vinner 500 000 kr. Prisen deles ut i Kulturkirken Jacob kl. 21:45

Prisen Årets Stjerneskudd skal ikke bare løfte frem en ny, spennende artist eller et band. Norsk Tipping ønsker også at prisen skal være til inspirasjon for bredden i norsk musikkliv. Denne juryen har en utrolig bred kompetanse på det norske livemarkedet og jeg er sikker på at de sammen finner gode nominerte. Jeg gleder meg til å overlevere sjekken til vinneren på lørdag, sier Pål Enger, Sponsoransvarlig i Norsk Tipping.

Ta kontakt dersom du ønsker å dekke prisutdelingen eller følge juryens arbeid.

Bilder

Bildet er fra fjorårets utdeling av Årets stjerneskudd på DOGA.

Om by:Larm

by:Larm