​Hvem har Norges beste firmanavn i år?

7.11.2016 08:05 | Eniro

I fjor var det ysteriet “Den blinde ku” på Ås som kunne titulere seg med “Norges beste firmanavn”. Året før der var det frisørene hos “Sjå te å klypp de” i Nesbyen som stod bak vinnernavnet. For tredje år på rad leter nå Gule Sider etter det beste firmanavnet i landet.

Reklamemann og forfatter Roger Pihl er juryformann for konkurransen som i fjor engasjerte nordmenn til å nominere over 300 firmanavn på nettsiden www.bestefirmanavn.no. Et godt firmanavn er i følge Pihl gull verdt.

- 98,3 % av Norges bedrifter har 50 ansatte eller færre, med tilsvarende lite markedsføringsbudsjett. Et godt firmanavn er dermed god markedsføring, sier han. - Et godt firmanavn må være enkelt å huske, forbindes med noe positivt og helst skille seg fra konkurrentene - med mindre navnet tilfører substans og relevans.

Gule Sider, som står bak kåringen, opplever et stort lokalt engasjement rundt konkurransen.

- Vi ønsker med denne kåringen å løfte frem små og mellomstore bedrifter i det ganske land, og vi synes det er utrolig gøy å se det store engasjementet folk viser for bedrifter i sitt lokalområde, forteller Renate Morken, kommunikasjonssjef i Eniro/Gule Sider. - Vi håper mange vil bli med å nominere og stemme frem sine favoritter i år også!

Konkurransen går frem til jul, og i første runde kan alle nominere sine favoritter på www.bestefirmanavn.no. Juryen velger så ut 20 favoritter som folket skal stemme på. De 10 firmanavnene med flest stemmer blir med i finalen hvor juryen kårer en vinner. Vinneren vil bli annonsert rett over nyttår.

Renate Morken, kommunikasjonssjef Eniro
Mob: 476 03 968 / renate.morken@eniro.com

Roger Pihl, juryformann
Mob: 900 96 759 / roger.pihl@duggveien.no

Enirokonsernet har 8 millioner ukentlige brukere som hver uke gjør 14 millioner søk. Konsernet har rundt 1600 ansatte, og opererer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Polen. Selskapet er notert på Nasdaq Stockholm (ENRO) og har sitt hovedkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com.