Hvem fortjener Jenteprisen 2017?

På FNs jentedag 11. oktober deler Plan International Norge og motemagasinet Costume ut Jenteprisen for å hedre de som gjør en innsats for jenters rettigheter. I fjor var det Andrea Voll Voldum som fikk prisen. Nå trenger vi hjelp til å finne kandidater til årets Jentepris.

Jenteprisen tildeles en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden.

Der barn ikke har det bra, har jentene det verst. Dette er utgangspunktet for at Plan gir jentesaken ekstra oppmerksomhet. I mange samfunn blir jenter sett på som mindre verdt enn gutter. Det betyr at de stiller bakerst i køen når det kommer til helse, skolegang, økonomiske rettigheter og generelt få oppfylt sine rettigheter. Plan er en forkjemper for barns beskyttelse og har et særlig fokus på jenter og ivaretakelse av deres rettigheter.

– Plan Internationals arbeid for jenter er en hjertesak for Costume, og vi er glade for å være samarbeidspartner med Plan på utdelingen av en så viktig pris. Nå håper vi alle her i landet som jobber for jenters rettigheter, får den anerkjennelsen de fortjener og blir nominert til Jenteprisen 2017, sier sjefsredaktør i Costume, Kine Hartz.

Modig
Både Skam og TV-serien Stuck, som gikk hos Aftenposten, var nominert i fjor, men prisen gikk til slutt til Andrea Voll Voldum. Hun ble kjent sommeren 2016 da hun satte voldtekt og jenters rettssikkerhet på dagsorden, gjennom å fortelle sin egen historie. Prisen fikk hun for sitt personlige mot til å utfordre en ukultur som rammer uavhengig av kultur og region.

– Jeg er sjokkert over at jeg nådde opp blant så mange gode kandidater, men også beæret og utrolig glad, sa Andrea Voll Voldum, etter å ha mottatt Jenteprisen i 2016.

Generalsekretær i Plan International Norge, Kjell Erik Øie, ser igjen fram til gjøre stas på en av dem som gjør en ekstra innsats for jenters sikkerhet og frihet.

– Målet med prisen er å gi en fortjent honnør og å understreke at jenters rettigheter er urokkelige. Jenteprisen arrangeres nå for sjette gang, og den har blitt en viktig pris for å løfte fram de som gjør en forskjell for jenter, slik som Andrea Voll Voldum i fjor, sier han.

Nominer kandidater nå
Alle kan være med å bestemme hvem som fortjener årets Jentepris. Forslag til kandidat, gjerne med en kort begrunnelse, kan sendes på epost til jenteprisen@plan-norge.no, til Plan International Norges Facebook-side eller ved å bruke hashtaggen #jenteprisen på Instagram eller Twitter. Nominasjoner kan gjøres fram til 27. september.

Årets jury ledes av tidligere justisminister Knut Storberget, som sammen med styreleder i tenketanken MinoTenk Navjot Sandhu, journalist og forfatter Mahmona Khan, fotojournalist Iffit Qureshi, programleder og regissør Emilie Beck og Plans ungdomsambassadør Lina Fonstad skal kåre en verdig vinner av Jenteprisen 2017.

Tidligere vinnere av Jenteprisen:
2016: Andrea Voll Voldum
2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper
2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer
2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret
2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse

Mer info om prisutdelingen finnes på Facebook-arrangementet Jenteprisen.