Hvem er landets beste på frivillighet?

Svært mange av sommerens aktiviteter drives på dugnad. Frivillighet Norge vil høre hvem du mener gjør en ekstraordinær frivillig innsats i ditt nærområde!

Mange gir av sin fritid til leirer, festivaler og idrettsstevner som arrangeres i løpet av sommeren. Foto: Ingvild A. Hage/Norges Speiderforbund

Mens andre har fri, står noen på hodet i det som er høysesong for festivaler, leirer, spel og fritidsaktiviteter. Tusenvis av frivillige stiller opp i sommerferien.

– Sommeren går ikke rundt uten frivilligheten, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen. – Bare tenk på alle som stiller opp for at store arrangementer som Norway Cup, Spelet på Stiklestad, NM i korps, Oslo Pride og Kongsbergjazzen skal kunne gjennomføres – til glede for både lokale innbyggere og tilreisende. Folk som gir av sin fritid, holder liv i samfunnene rundt seg og er ekte helter i Norges lokalmiljø.

Også bra for de frivillige

Å være frivillig på ulike aktiviteter er også givende for de som gjør en frivillig innsats.

– For mange er deltakelse i frivillige aktiviteter sommerens sosiale høydepunkt. Ferien er heller ikke like lett for alle. Noen har ikke råd til dyre ferieturer, andre er kanskje ensomme eller har ikke noen å reise på ferie med. Frivilligheten samler befolkningen og gir oss alle gode opplevelser og ei meningsfylt fritid, sier Stian Slotterøy Johnsen

Vil vise frivillighetens verdi

Noen gjør likevel en større innsats enn andre, og de ønsker Frivillighet Norge å løfte fram med den Frivillighetsprisen, som deles ut til noen som har utmerket seg med sin frivillige innsats.

– Frivillighet Norge vil gi frivilligheten et ansikt når vi hvert år deler ut den nasjonale Frivillighetsprisen. Vinnerne er utrettelige mennesker som står på dag ut og dag inn, uten å spørre om annerkjennelse eller belønning. Vi vil løfte disse hverdagsheltene frem. Uten dem stopper Norge, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.

Vil du delta i frivillig aktivitet eller trenger du frivillige?

Gå inn på Frivillighet Norges portal www.frivillig.no, hvor organisasjonene kan legge ut sine frivillige oppdrag og frivillige kan finne ledige oppdrag i sitt nærområde.

Nominer din kandidat til Frivillighetsprisen:

Frivillighetsprisen deles ut til en initiativrik person, lokal forening eller gruppe som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for samfunnet rundt seg, og velges fra nominasjoner fra befolkningen. Foreslå din kandidat på www.frivillighetsprisen.no.