Hvem er best på frivillighet i Nordland?

10.7.2017 07:00 | Frivillighet Norge

Svært mange av sommerens aktiviteter drives på dugnad. Frivillighet Norge vil høre hvem du mener gjør en ekstraordinær frivillig innsats i ditt nærområde!

Mange gir av sin fritid til leirer, festivaler og idrettsstevner som arrangeres i løpet av sommeren. Foto: Ingvild A. Hage/Norges Speiderforbund

Mens andre har fri, står noen på hodet i det som er høysesong for festivaler, leirer, spel og fritidsaktiviteter. Hundrevis av frivillige stiller opp i Nordland i sommerferien.

– Sommeren går ikke rundt uten frivilligheten, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

– Bare tenk på alle som stiller opp for at store arrangementer som Nord, Speiderlandsleiren og Trænafestivalen skal kunne gjennomføres, eller de som er besøksvenner med Røde kors og markerer stier med DNT. Folk som gir av sin fritid, holder liv i lokalsamfunnene og er Distrikts-Norges helter, fortsetter Johnsen

Også bra for de frivillige

Å være frivillig på ulike aktiviteter er også givende for de som gjør en frivillig innsats.

– For mange er deltakelse i frivillige aktiviteter sommerens sosiale høydepunkt. Ferien er heller ikke like lett for alle. Noen har ikke råd til dyre ferieturer, andre er kanskje ensomme eller har ikke noen å reise på ferie med. Frivilligheten samler befolkningen og gir oss alle gode opplevelser og ei meningsfylt fritid, sier Stian Slotterøy Johnsen

Vil vise frivillighetens verdi

Noen gjør likevel en større innsats enn andre, og de ønsker Frivillighet Norge å løfte fram med Frivillighetsprisen, som deles ut til noen som har utmerket seg med sin frivillige innsats.

– Frivillighet Norge vil gi frivilligheten et ansikt når vi hvert år deler ut den nasjonale Frivillighetsprisen. Vinnerne er utrettelige mennesker som står på dag ut og dag inn, uten å spørre om annerkjennelse eller belønning. Vi vil løfte disse hverdagsheltene frem. Uten dem stopper Norge, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.

Vil du delta i frivillig aktivitet eller trenger du frivillige?

Gå inn på Frivillighet Norges portal www.frivillig.no, hvor organisasjonene kan legge ut sine frivillige oppdrag og frivillige kan finne ledige oppdrag i sitt nærområde.

Nominer din kandidat til Frivillighetsprisen:

Frivillighetsprisen deles ut til en initiativrik person, lokal forening eller gruppe som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for samfunnet rundt seg, og velges blant nominasjoner fra befolkningen. Foreslå din kandidat på www.frivillighetsprisen.no. Vinneren mottar 50.000 kr fra Norsk Tipping til et ideelt formål.

Mange gir av sin fritid til leirer, festivaler og idrettsstevner som arrangeres i løpet av sommeren. Her på dugnad for DNT. Foto: Sindre Thoresen Lønnes /DNT
DNT er avhengig av frivilligheten for å gjøer stier og hytter sommerklare. Her på dugnad for DNT. Foto: Sindre Thoresen Lønnes /DNT

St. Olavsgate 25