Hva kan vi gjøre med de landbaserte kildene til marin forsøpling?

5.-6. februar inviterer Hold Norge Rent til konferanse om marin forsøpling. Temaet på årets konferanse vies til hvordan vi kan vi forebygge de landbaserte kildene til marin forsøpling. I Norge kan vi spore mye av det marine avfallet vi finner til aktiviteter som foregår på land, som take-away, bygg- og anleggsvirksomhet, turisme og landbruk.

Konferansen starter med bedriftsbesøk, utstillingsåpning og festmiddag tirsdag 5. februar.

I løpet av tirsdag 5. februar blir det også en musikalsk overraskelse gjennom organisasjonen CleanSounds! CleanSounds hedrer frivilligheten og hverdagsheltene gjennom pop-up, intime, hemmelige og autentiske opplevelser etter lokale miljøaktiviteter.

Onsdag 6. februar åpnes konferansen av Marita Moltu, varaordfører i Bergen kommune. Deretter skal blant annet følgende personer bidra med innlegg:

• Bård Vegar Solhjell viser hvordan Verdens naturfond jobber for å sikre plastsøppelfrie byer nasjonalt og internasjonalt for å hindre ny plast fra å ende opp i naturen
  • Statssekretær Atle Hamar snakker om Norges tiltak mot landbasert forsøpling
  • Gudrun Fatland fra Bergen og Omland Friluftsråd offentliggjør vinneren av Gullklypa 2018, en miljøpris som utmerker en som har gjort en ekstra innsats mot marin forsøpling året som gikk
  • USAs Eric DesRoberts fra Ocean Conservancy forteller om hvordan man kan bekjempe landbaserte kilder til marin forsøpling
  • Columbia University-foreleser og naturvitenskaplig historiker Sara Tjossem forklarer hvordan internasjonale avtaler kan være effektive virkemidler for å ta vare på havet
  • Henrik Lystad fra Avfall Norge forteller om avfallshåndtering i utviklingsland

Konferansen finner sted på Scandic Hotel Ørnen i Bergen, og konferansier og klimaforsker Kikki Kleiven skal geleide oss gjennom programmet.

Pressehenvendelser ad. deltakelse på konferansen eller ønsker om mer informasjon, intervjuer m.m. sendes til kine.martinussen@holdnorgerent.no

Detanasjonskabler ved vannet

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningens overordnede mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur og å forebygge forsøpling av miljøet. Sammen rydder vi Norge!