Hva kan privat servicesektor lære av industrien?

Hva er tilstanden for det lokale partssamarbeidet? Og hva er det som skaper og stimulerer samarbeid på arbeidsplassene? Bør det fylles med mer og bedre innhold, eller bør en prioritere å få flere til å bruke de mulighetene som ligger i dagens samarbeidsmodell?

Det organiserte arbeidslivet framheves gjerne som en viktig faktor i den nordiske og norske samfunnsmodellen. Samtidig viser forskning at om lag en av tre tillitsvalgte ikke deltar i partssamarbeid lokalt.

Både i Norge og i Danmark er det industrien som har vært lokomotivet i det lokale partssamarbeidet, mens tillitsvalgte i privat servicesektor deltar i langt mindre grad.I Danmark har de lokale partene blant annet fått større handlingsrom til å inngå lokale avtaler om for eksempel arbeidstid.

Anna Ilsøe og Trine Pernille Larsen ved FAOS i Danmark vil presentere dansk forskning om samarbeid og fleksibilitet. Sissel Trygstad og Inger Marie Hagen ved Fafo deler funn fra Fafos forskning om det lokale partssamarbeidet i norsk arbeidsliv.

For å diskutere hvordan man kan få til godt samarbeid i varehandelen er Jon Olav Bjergene fra Handel og Kontor og Inger Lise Blyverket i Virke invitert.

Fafo-seminaret holdes mandag 24. april 2017, kl 14-15.30 ved Fafo, Borggata 2B, Oslo,

Kontaktperson Sissel Trygstad, Fafo. 22088664