Hva er spesielt med turistene i Trøndelag?

Trøndelag er en region proppfull av historie og besøkes årlig av mer enn en million norske og utenlandske feriereisende. Blant det regionen scorer høyt på, sammenlignet med resten av Norge, er lokalbefolkningens gjestfrihet.
Trondheim. Foto: CH - Visitnorway.com

Norge som helhet har en sterk posisjon som naturdestinasjon, og flesteparten av turistene som kommer til landet vårt i dag er motivert nettopp av å oppleve naturen og delta i naturbaserte aktiviteter.

En ny rapport om turister i Trøndelag ser blant annet på om dette også gjelder for denne regionen. Eller er det noe som skiller Trøndelag fra de andre regionene i Norge?

Rapporten baserer seg på Innovasjon Norges Turistundersøkelse fra 2018, en årlig og nasjonal undersøkelse som gjennomføres av Epinion på vegne av Innovasjon Norge.

- For første gang inkluderer vi alle typer turister som kommer til Norge i Turistundersøkelsen. Også de som ikke fanges opp av den tradisjonelle overnattingsstatistikken til Statistisk Sentralbyrå. Det gir oss et enda bedre grunnlag for å si noe om hvem er på ferie- og forretningsreiser til Norge, noe som er svært verdifullt i arbeidet vi gjør med profileringen av Norge som reisemål, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Nordmenn står for det største volumet i Trøndelag

86 prosent av de feriereisende sine overnattinger i Trøndelag ble foretatt av norske feriereisende, som dermed også står for et større totalforbruk enn de utenlandske feriereisende.

Selv om de norske feriereisende har et betydelig større totalvolum enn de utenlandske, så overnatter omtrent halvparten av de norske feriereisende ved ikke-kommersielle overnattingsformer, som for eksempel hos venner, bekjente og familie. En relativt stor del av dette volumet bidrar derfor ikke i noen særlig grad til den lokale omsetningen i Trøndelag.

Nesten alle feriereisende i Trøndelag er på rundreise

Grunnet sin geografiske plassering er det heller ikke unaturlig at hele 95 prosent av de utenlandske feriereisende i Trøndelag er på rundreise. De aller fleste feriereisende i Trøndelag har med andre ord en eller flere overnattinger i noen av de andre regionene i Norge. Dette gjelder særlig for de utenlandske feriereisende, hvor bare fem prosent blir værende i Trøndelag under hele ferien i Norge.

• Feriereisende på rundreise har mellom 3-6 overnattinger i Trøndelag
  • Feriereisende som kun overnatter i Trøndelag i løpet av ferien i Norge har mellom 5-8 overnattinger.

Annenhver nordmann på besøk i Trøndelag er kulturinteressert

Norske feriereisende i Trøndelag er like interessert i naturaktiviteter som i resten av Norge.

• Den største andelen av de feriereisende i Trøndelag er interessert i en kombinasjon av både kultur- og naturaktiviteter, men dette gjelder dog i noe mindre grad for de norske feriereisende i Trøndelag.
  • Derimot er de norske feriereisende i Trøndelag like interessert i naturaktiviteter som i de øvrige regionene i Norge, mens det er noe færre som er interessert i kultur.
  • Annenhver nordmann på besøk i Trøndelag er kulturinteressert, noe som er færre enn for de øvrige regionene hvor omtrent seks av ti er kulturinteresserte.

De feriereisende som er interessert i kultur har generelt et høyere forbruk enn de øvrige feriereisende. Dette gjelder både for de kulturinteresserte og for de som er interessert i en kombinasjon av kultur- og naturaktiviteter. Det prosentvis høyere døgnforbruket er særlig forbundet med museumsbesøk og kulinariske opplevelser.

Hvordan er det egentlig å være turist i Trøndelag?

Feriereisende er svært tilfreds med gjestfriheten til lokalbefolkningen i Trøndelag. Særlig er det gjestfriheten til lokalbefolkningen som scorer høyt blant de feriereisende i Trøndelag, sammenlignet med resten av Norge.

De feriereisende i Trøndelag er generelt litt mindre plaget av overturisme enn i resten av landet. To tredjedeler av de utenlandske feriereisende oppgir at de ikke opplevde overturisme i det hele tatt i Trøndelag i sommersesongen 2018.

Kontaktpersoner:

Margrethe Helgebostad
Seniorrådgiver reiseliv
mahel@innovasjonnorge.no
Tlf. +47 917 49 513

Marianne Mork
Kommunikasjonsleder Visit Norway
mamor@innovasjonnorge.no
Tlf. +47 414 49 747

Trondheim. Foto: CH - Visitnorway.com

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge