Hva er i flaska?

Alkohol er eneste næringsmiddel som er unntatt kravet om innholdsmerking. – Forbrukeren har rett til å vite hva som er i flaska, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet. Diabetesforbundet vil gi forbrukeren mulighet til å ta informerte valg. I dag er saken på høring i Stortinget.

Personer med diabetes har et særskilt behov for informasjon om hva som er i all mat og drikke for å kunne regulere sykdommen på en god måte, og dermed unngå alvorlige senkomplikasjoner. Spesielt er det viktig at mengden sukker er opplyst.

Det skal være enkelt for forbrukeren å oppdage næringsinnholdet og sammenligne innholdet med andre produkter. Det enkleste er at næringsinnholdet står på emballasjen. Dette er en viktig forbrukersak, sier Allgot.

Høring i Stortinget

I dag, 13. januar, er saken på høring i Helsekomiteen i Stortinget. Det er Stortingsrepresentantene Kjersti Toppe og Gerd Eli Berge fra Senterpartiet som fremmer forslaget om at alkoholholdig drikke skal innholdsmerkes.

Merking av alkohol

Dersom forbrukeren i dag ønsker å vite næringsinnholdet i produktet, må hun/han aktivt oppsøke produsentens hjemmeside.

– Dette er alt for dårlig! Produktinformasjon på flaska gjør forbrukerne i stand til å ta et bedre og mer informert valg. Hvorfor skal alkohol være unntaket? Vi krever at alkohol på lik linje med andre næringsmidler skal merkes skikkelig, sier Allgot

Støtte fra Actis

Actis støtter Diabetesforbundet i at alkoholholdig drikke må merkes bedre enn det gjøres i dag.

– Det er et paradoks at alkoholprodusentene ikke trenger å gjøre rede for innholdet slik alle andre må. For å gjøre gode helsevalg må folk få ordentlig informasjon. Det bør være en åpenbar forbrukerrettighet å få vite hva som er i vinflaska eller ølboksen, mener Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan.

Diabetesforbundet:

Bjørnar Allgot, generalsekretær: mobil: 901 77 631

Tea Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver: mobil: 938 68 769

Diabetesforbundet er en uavhengig interesseorganisasjon for folk som har diabetes og andre som er interessert i diabetes. Mer informasjon finner du på diabetes.no