Hva er fremtidens ladestasjon?

2.3.2016 12:50 | Business Wire

Nissan Europe har i dag gitt et spennende glimt inn i fremtiden med den første visningen av sin visjon om «fullstendig tilkobling» for fremtidens mobilitet, i samarbeid med de anerkjente arkitektene Foster + Partners.

View source version on businesswire.com: http://www.businesswire.com/news/home/20160302005784/no/

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Europe and Foster + Partners. Photo credit Foster + Partners

Samarbeidet mellom produsenten av verdens mestselgende elbil og det ledende arkitektfirmaet, konkluderte med at bensinstasjonen faktisk kan være selve bilen.

Som vist i denne to minutters videoen med Nissan LEAF og den futuristiske IDS-konseptbilen, utforsker Nissan hvordan vår levemåte kan endres i takt med den teknologiske utviklingen.

Samarbeidet, som har pågått i 12 måneder, gir et bilde av Nissans visjon for fremtidens mobilitet; en verden der biler samhandler med miljøet og befolkningen tilpasser seg nullutslipp- og Piloted Drive-teknologier.

Designstudien ble forhåndsvist under årets 86. internasjonale bilutstilling i Genève.

Paul Willcox, Chairman, Nissan Europe, sa: «Teknologi har mange av svarene på utfordringene vi står overfor i dagens byer. Men dette er kun reelt når disse teknologiene integreres med effekt.

Vi har vært ledende innen nullutslippsteknologi siden 2010, men vår visjon stopper ikke her. Vi tror at fremtidens transport avhenger av både infrastruktur og miljøet. Vi er ute etter reelle, fungerende løsninger.»

Ved å integrere en rekke spennende Nissan-teknologier, viser visjonen hvordan V2G-teknologien (kjøretøy-til-strømnett), batterilagring, trådløs lading, autonom teknologi, og trådløs tilkobling, kan kombinere for å revolusjonere hvordan energi brukes og distribueres i Europas største byer.

David Nelson, Head of Design, Foster + Partners, la til: «Å integrere nullutslippsteknologier i miljøet er viktig for å skape smartere og mer bærekraftige byer. Denne forpliktelsen må være viktigere enn selve bilen, den må være sentrum i alt vi gjør.»

Behovet for et bærekraftig og innovativt ladenettverk er viktig ettersom markedet går over til alternative kilder som elektrisk energi.

I dag bor over halvparten (54 %) av verdens befolkning i byer og innen 2050 vil syv av ti mennesker bo i urbane strøk[i]. Derfor er det viktig at infrastrukturen eksisterer for å støtte denne veksten.

Nissan tester for tiden ut et innovativt V2G-system i Europa som kombinert med allsidig gjenbruk av brukte batterier, lar førerne betjene sine individuelle «energisentre» med muligheten til å bruke, lagre for senere bruk, eller returnere elektrisitet til strømnettet.

Det antas at innen 2050 kan nesten all globale energibehov oppfylles med fornybare energikilder[ii].

Nissan er ledende innen nullutslippsteknologi, og var banebrytende på det kommersielle elbilmarkedet i 2010. Nissan LEAF var den første helelektriske bilen for massemarkedet som ble lansert globalt, og er den mestselgende elbilen i historien.

Les mer om Nissans produkter, tjenester og selskapets forpliktelse til bærekraftig og innovativ mobilitet på www.nissan.eu/experience-nissan.html

[i] http://www.worldbank.org/en/topic/urbandevelopment/overview; http://www.who.int/kobe_centre/publications/hiddencities_media/p1_who_un_habitat_hidden_cities.pdf

[ii]http://www.energyblueprint.info/1483.0.html?&L=1%252520

Om Nissan i Europa
Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 17.600 ansatte innenfor lokale operasjoner innen områdene design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføring. Sist finansår leverte Nissans bilfabrikker i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 675.000 biler inkludert prisvinnende crossovere, SUVer, småbiler, nyttekjøretøyer og elektriske bilmodeller. Nissan LEAF er verdens mest solgte elbil med 96% av eierne som sier de anbefaler bilen videre til venner og familie. Nissan tilbyr nå en sterk produktpalett med 23 ulike og innovative modeller for salg i Europa under merkevarene Nissan og Datsun.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 185 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. http://www.nissan.no/

Følg oss på: www.facebook.com/NissanNorge, http://www.twitter.com/Nissan

Nissan
Marina Maneas Bakkum