Huskeliste for innbruddsikring av boligen før høstferien

Før du låser døren og reiser på høstferie, er det visse grep som kan være lure å ta for å forhindre innbrudd. Et hus eller en inngangsdør tydelig merket med alarm vil forhindre at mange tyver i det hele tatt prøver seg. –Kan tyvene velge, er vår erfaring at de helt klart velger et hus uten alarm, sier kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad.

Det beste tipset for å unngå tyver på besøk er å gi inntrykk av at det er folk hjemme. Prøv og tenk som tyvene. Få det til å se bebodd ut. –Det kan være så enkelt som ikke å la verdisaker ligge fremme og å passe på at alle vinduer er ordentlig lukket. I tillegg vet vi at en fjerdedel av alle innbrudd i boliger uten alarm kunne ha vært unngått dersom det var installert alarm.

Politioverbetjent Stig Vasbø som leder etterretnings- og vinningsavsnittet på Majorstua politistasjon i Oslo bekrefter alarmens effekt.

- Vår erfaring er at en boligalarm har en forebyggende effekt og i tillegg bidrar til at de kriminelle bruker meget kort tid på åstedet når alarmen går. Boligalarm er bra når det kommer til dokumentasjon, for å sikre riktig tidspunkt for en hendelse og sist, men ikke minst at politiet raskt kommer til åstedet, sier han.

Rydd bort stiger

I dag er det over 450 000 boliger i Norge som er sikret med boligalarm tilknyttet en alarmstasjon. Det er imidlertid mange som ikke bruker alarmen når de er hjemme, i god tro om at innbruddstyver ikke bryter seg inn i boliger med mennesker i. Dette er dessverre ikke tilfellet. - Dessverre skjer det også innbrudd når folk er hjemme og når de sover. Vi anbefaler derfor å bruke alarmen, ikke bare når man reiser bort, men også når man er hjemme. Sector Alarm ser også at stadig flere innbrudd skjer i 2. etasje. Ikke gjør det enkelt for tyvene. Et godt råd er derfor å rydde bort stiger og verktøy inn i garasjen eller lås den fast, slik at utstyret ikke blir et hjelpemiddel for å gjøre innbrudd.

Viktig med god lås – God sikring mot tyveri

Eckblad påpeker at samtidig som du later som om det er noen hjemme, så sørg for at alle innganger til huset, utvendige boder og garasjer er skikkelig låst.

- En god lås vil gjøre det atskillig mindre fristende å prøve seg. Husk også på å lukke alle vinduer, forteller hun. -Vi ser at folk gjerne er flinke til å lukke og låse vinduer i første etasje, men mindre flinke til å lukke vinduer i høyere etasjer og låse balkongdøren.

Huskeliste før ferien

For å avverge boliginnbrudd, bør alle gjøre det vanskelig for eventuelle tyver og gjerne få det til å se ut som om dere er hjemme.  Sector Alarms råd for daglig boligsikring:

• Dører og vinduer skal være lukket og låst. Ikke la vinduene stå i luftestilling.
  • Fjern stiger og liknende.
  • Tyven går heller til en bolig uten alarm - følgelig anbefales innbruddsalarm med varsling til et vaktselskap.
  • Har du alarm – bruk den!
  • Bruk kun forsikringsgodkjente dører, vinduer og låser.
  • Undersøk om det er montert en kloss mellom karmen og stenderverket bak låsen på ytterdøren, dette vanskeliggjør oppbrytning av døren.
  • Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med SmartPlugger, klokkebryter eller fotoceller.
  • Omadresser post og avis, eller gjør avtale om at disse ikke leveres postkassen din i ferieperioden.
  • Få naboen, eller andre til å kaste søppel i din søppelkasse.
  • Bruk et fotoapparat eller et videokamera og lag en oversikt over verdigjenstandene dine.
  • Oppbevar de mest verdifulle gjenstandene i bankboks.

Flere tips om boligsikring finner du her:https://goo.gl/EYZCyF

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Sector Alarm inngår byråavtale med Starcom i Norge28.11.2018 10:04Pressemelding

Etter en omfattende mediebyråpitch velger Sector Alarm Starcom som partner i Norge. Samarbeidet omfatter hele tjenestespekteret innenfor mediebyråtjenesten. Siden etableringen i 1995 har Sector Alarm blitt det nest største alarmselskapet i Europa, med mer enn 500 000 kunder og over 1 700 ansatte. Samarbeidet inkluderer markedene i Norge, Sverige, Finland, Irland, Frankrike og Spania. Gjennom Publicis-byråene Starcom og Zenith.

Bruk nattmatvett i julebordstiden13.11.2018 07:00Pressemelding

Vi er på vei inn i julebordsesongen - med tradisjonsrike julebord med kollegaer og gode venner som ofte varer langt ut i de sene nattetimer. Erfaringer fra tidligere år viser at stadig flere avslutter en sen julebordnatt med nattmat. Favoritten er en pizza som "bare" skal varmes 10 minutter i ovnen. Disse 10 minuttene er det mange som benytter til en velfortjent «strekk» på sofaen. En strekk som i mange tilfeller varer helt til brannalarmen går.