Matmerk

Hurtigruten seilte inn til menyseier

27.10.2016 15:00 | Matmerk

Del

-Ingen av våre store reiselivsaktører har så til de grader satt norsk lokalmat på menyen. At du kan spise deg langs den fantastiske norske kysten, presentert med godt språk, gode historier og fantastiske bilder, det setter vi mat- og språkentusiaster pris på, sa jurymedlem Petter Wahl Sekne da Hurtigruten ble kåret som vinner av Matmerks konkurranse «Norsk på menyen».

Fra venstre: Direktør for mat og drikke Freddy S. Bruu og Konserndirektør Hotell og produktutvikling Thomas Westergaard
Fra venstre: Direktør for mat og drikke Freddy S. Bruu og Konserndirektør Hotell og produktutvikling Thomas Westergaard

«Norsk på Menyen» er en konkurranse der vinnermenyen skal løfte frem norske råvarer og tradisjoner både gjennom maten som serveres og gjennom språket som benyttes i beskrivelsen av rettene. Årets vinner av heder, ære og 25.000 kroner i kunnskapsstipend er Hurtigruten.

- Dette er en pris for tøft utearbeid i kuling, regn og snøslaps. Den går til alle som temmer den barske norske naturen for å produsere ekte råvarer i verdensklasse, og til kokkene og servitørene våre som omsetter dem til unike norgesopplevelser på tallerken. Vi er kjempestolte av å tilby alle nordmenn og de mer enn 100 000 utenlandske gjester våre det vi mener har potensiale til å bli verdens beste kystmat, sier konserndirektør for hotell- og produktutvikling i Hurtigruten, Thomas Westergaard.

Verdens råeste matfat
I finalen kjempet Hurtigruten mot tre andre solide kandidater. Om årets vinner Hurtigruten ble det sagt at dette er en meny som både er en geografitime og en historietime, og at språket er gjennomført godt. Menyen gjenspeiler til enhver tid området båten seiler i, fra Bergen i sør til Kirkenes i nord.

- Vi seiler i og langsetter verdens råeste matfat, og da skal vi selvsagt sette på bordet det aller beste landet vårt kan by på, ujålete og kortreist norsk kvalitetsmat, med håndverkspreg og samtidig et moderne tilsnitt. Det er derfor med stolt ydmykhet vi tar imot denne prisen som inspirerer oss til å fortsette med å utvikle norsk mat og matkultur, sier direktør for mat og drikke i Hurtigruten, Freddy S. Bruu.

- Hurtigruten heier fram fiskerne, bøndene og alle de andre matprodusentene som vi møter langs leia når vi hver dag hele året seiler fra Bergen til Kirkenes. Vi er privilegerte og har et unikt fortrinn i å kunne hente, tilberede og servere mat langs ei kystlinje som fortjener tre Michelin-stjerner hver eneste dag hele året, avslutter Bruu i Hurtigruten.

FAKTA OM NORSK PÅ MENYEN

Fire finalister konkurrerte knallhardt om førsteplassen:
• Hurtigruten
• Gamle Posten
• Bønder i byen
• Støtvig hotel

Juryen har bestått av:
• Per-Arne Tuftin, Direktør i Forum for reiseliv
• Helene Uri, Forfatter, språkforsker og professor
• Jørgen Roll, produsent, Himmelspannet
• Petter Wahl Sekne, kokk og eier av Fra bonden til kokken
• Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk

Om prisen og kriteriene:
Matmerk viderefører Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris. Intensjonen med prisen er å fremme norske råvarer og matkultur gjennom å sette fokus på spisestedenes menyarbeid.

Kriteriene er som følger:

• Maten: Menyen skal tydelig fremme norske råvarer, lokalt, regionalt og nasjonalt.

• Språket: Presentasjonen skal være preget av god og riktig språkbruk med norske begreper og beskrivelser. Tydelig identitet og valg av navn på rettene og fortellinger om hvor råvarene eller retter kommer fra vil bli vektlagt.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Marit Strand, prosjektansvarlig i Matmerk,

Tlf: 926 14 992

Bilder

Fra venstre: Direktør for mat og drikke Freddy S. Bruu og Konserndirektør Hotell og produktutvikling Thomas Westergaard
Fra venstre: Direktør for mat og drikke Freddy S. Bruu og Konserndirektør Hotell og produktutvikling Thomas Westergaard
Last ned bilde

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom