Hurtiglademarkedet i distriktene trenger drahjelp
Norsk elbilforening etterlyser bedre tilrettelegging for storskala kommersiell utbygging av hurtigladere i hele Norge. Distriktene sakker akterut i elbilutviklingen, fordi det ikke finnes tilgjengelige hurtigladere.
Distriktene taper
Nær halvparten av alle kommuner i landet mangler hurtigladere. I sentrale områder vil markedet i stor grad kunne fikse utviklingen selv, mens situasjonen er kritisk for elbilister i store deler av distrikts-Norge.
- Der hurtigladestasjoner foreløpig ikke er kommersielt lønnsomt, må myndighetene på banen for å tilrettelegge, slik at vi gir alle mulighet til å bruke elbil. I dag er manglende lading den viktigste barrieren mange steder i landet, og distriktene befinner seg i en elbilpolitisk blindsone, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.
Utbyggingsgtakten må tredobles
Utbygging av hurtigladestasjoner for elbil gjøres i stor grad av private ladeoperatører. Disse vil alltid være tjent med at pågangen er større enn tilbudet. Norsk elbilforening mener kapasiteten er for lav på allerede eksisterende hurtigladere, og etterlyser virkemidler som gir rom for større ladeanlegg med flere hurtigladere.
Norsk elbilforening har beregnet et behov for 10.000-12.000 hurtigladere i 2025. Det rapporteres om kø på mange hurtigladestasjoner langs hovedveinettet. Rundt seksti prosent av dagens 160.000 elbilister opplever kø ved hurtigladerne ofte eller av og til.
- Hele transportsektoren skal over på el og vi er nødt til å tredoble takten i ladeutbyggingen, sier Haugneland.
Bedre vilkår
For at markedet skal fungere optimalt må de private aktørene ha rammevilkår som gjør det kommersielt mulig for ladeoperatører å etablere seg i hele Norge og med det volumet som må til.
-Med relativt små grep kan myndighetene gjøre det mulig for private aktører å etablere hurtigladere i hele landet på kommersielle vilkår, sier Haugneland.
Norsk elbilforening mener tre grep må gjøres for å tilrettelegge bedre for private ladeaktører:
- Effekttariffene må endres slik at hurtigladestasjoner som i starten brukes sjelden, ikke går i minus på grunn av høye faste kostnader
- Anleggsbidraget må ikke være til hinder for tilkobling til strømnettet
- Støttesystemet til Enova må legges om og bidra til raskere utbygging av hurtigladere i distriktene.
Støtteordningene må endres
Forbrukerne følger myndighetenes oppfordring om å bytte til elbil. Avgiftspolitikken er en suksess, og nettopp derfor er det kritikkverdig at man ikke også sørger for at det skal være enkelt å bruke elbilen uavhengig av hvor du bor eller ferdes i landet.
- Det er i dag bedre ordninger for å bygge bensinpumper enn ladestasjoner i distrikts-Norge. Det burde vært omvendt, sier Haugneland.
Myndighetene tilbyr i dag en støtteordning gjennom "Merkur-programmet" for etablering av bensinpumper i distriktene, som er høyere enn støtten du kan få til hurtigladestasjoner fra Enova. I dag kan du få inntil 500.000 kroner til en bensinpumpe, mens etablering av hurtigladestasjoner har et tak på 400.000 kr.
-Flere utenlandske ladeoperatører er i ferd med å etablere seg i Norge og nå har vi en unik mulighet til å tilrettelegge for storstilt utbygging så lenge myndighetene legger bedre til rette for private aktører, sier Petter Haugneland.
Nøkkelord
Kontakter
Petter HaugnelandKommunikasjonsleder
+47 982 34 699 petter@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg saker fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Norsk elbilforening
Stor vintertest av fem elbilnyheter til fjells22.2.2019 12:48:56 | Pressemelding
Elbilforeningen har nå gjennomført sin andre store vintertest av elbiler på fjellet. De fem utvalgte er nyere familieelbiler med lengre rekkevidde.
Regjeringsplattformen: Skal støtte ladeklare i borettslag i hele landet18.1.2019 11:24:04 | Pressemelding
- Endelig tar Regjeringen grep og oppretter en nasjonal støtteordning for lading boligsameier, slik vi første gang foreslo i 2016, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Over 200.000 elbiler i Norge14.1.2019 11:28:19 | Pressemelding
Her bor elbileiere flest og disse elbilene kjører de.
Så mye taklast tåler dagens elbiler7.12.2018 11:00:04 | Pressemelding
Vet du hvor mye ski- og vinterutstyr elbilen din kan frakte på taket? Norsk elbilforening gir deg oversikt over hva 28 ulike modeller tåler.
Bli klar for den kalde fine elbiltida23.11.2018 12:53:09 | Pressemelding
Ved å følge Norsk elbilforenings enkle råd kan du unngå store rekkeviddetap om vinteren. Optimal lading gir mye bedre rekkevidde og mer komfort. Og du sparer tid og penger.
Miljørådgiver Unni Berge går fra SVs Stortingsgruppe til Norsk elbilforening22.11.2018 13:59:02 | Pressemelding
-Jeg gleder meg til å jobbe for en raskest mulig overgang til elektrisk transport, sier Unni Berge.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom