Randstad

Humor er lønnsomt!

Del

Ledere og ansatte er enig i at humor på jobben gir bedre trivsel, færre sykemeldinger og lavere turnover. Det lønner seg rett og slett å ha det gøy!

Viktig å le! Foto: Randstad
Viktig å le! Foto: Randstad

Det viser den årlige Randstad Arbeidsmarkedsanalyse (RAMA) som legges frem i dag.

– Norske ledere har en jobb å gjøre her. Når vi vet at en god latter bokstavelig talt kan forlenge arbeidslivet, bør det være i alles interesse å skape et humørfylt arbeidsmiljø. Selvsagt uten at det går på bekostning av profesjonalitet, effektivitet og kvalitet, sier Eivind Bøe i Randstad.

Han peker på at årets RAMA viser at norske ledere jevnt over er mindre opptatt av humor enn sine ansatte. Bøe mener myten om at humor gjør oss lite effektive og mindre målrettede, må avlives.

– Humor på arbeidsplassen gir både færre syke- meldinger, mindre turnover og høyere måloppnåelse. Det er rett og slett veldig lønnsomt å ha det gøy, sier han.

6 av 10 vil bli på grunn av humor
Det er en oppfatning han deler med majoriteten av norske arbeidstakere. Her sier 8 av 10 seg uenige i påstanden om at humor på arbeidsplassen bidrar til mindre e ektivitet. Bortimot like mange er også uenige i påstanden om at humor på arbeidsplassen reduserer konsentrasjonen om arbeidsoppgavene.

– Jeg tror glade og fornøyde arbeidstakere skaper bedre resultater. Arbeidsglede gir resultater, sier Bøe.

Undersøkelsen støtter også opp under påstanden om at humor kan bidra til lavere grad av kostbar turnover på arbeidsplassen. 6 av 10 blant arbeidstakerne,
og like mange ledere, opplever nemlig at humor på arbeidsplassen bidrar til at arbeidstakere sjeldnere bytter arbeidsplass.

– Dette er nok et bevis på at humor er lønnsomt. Medarbeidere som har det hyggelig på jobben, og som opplever at humor verdsettes på arbeidsplassen, har jevnt over høyere trivsel enn andre arbeidstakere, og blir lenger i jobben, sier Bøe.

Latter gir færre sykemeldinger
Også kostbart sykefravær går ned når man har det 
gøy på jobben. Respondentene i årets RAMA er
av den oppfatning at humor også bidrar til færre sykemeldinger. 6 av 10 blant de spurte sier at trivsel på jobben og en arbeidsplass preget av humor gir færre sykemeldinger.

– Man skal ikke undervurdere betydningen av trivsel og velvære. Relasjoner er svært viktig for oss mennesker, og her i Norge er vi verdibaserte i arbeidslivet. Dette betyr at følelser og samhold er en naturlig, integrert
 del av arbeidslivet vårt. At hele 6 av 10 arbeidstagere mener at humoristisk sans faktisk gir økt tillit, og at 1 av 4 mener at humoristisk sans er viktig for ens egen leder.

– Ledere må ta humor på alvor, avslutter han.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Eivind Bøe

Adm. direktør Randstad Norway

Telefon: +47 909 98 150

eivind.boe@randstad.no

 

Om Randstad

Randstad ble grunnlagt av Frits Goldschmeding og Ger Daleboudt i Nederland 1960, og er verdens nest største aktør av HR- og bemanningsløsninger med over 600.000 ansatte i 39 land. Selskapet er børsnotert og nådde i 2015 en omsetning på over 170 milliarder kroner.

Randstad kom til Norge i 2008, og kjøpte Proffice-konsernet i 2016. Randstad Norway er lokalisert over hele landet.

Bilder

Viktig å le! Foto: Randstad
Viktig å le! Foto: Randstad
Last ned bilde
Godt humør på jobben er lønnsomt! Foto: Randstad
Godt humør på jobben er lønnsomt! Foto: Randstad
Last ned bilde
Adm. dir. i Randstad Norge, Eivind Bøe.
Adm. dir. i Randstad Norge, Eivind Bøe.
Last ned bilde

Om Randstad

Randstad
Randstad
Haakon VIIs gate 5
0161 Oslo

400 21 400https://www.randstad.no/

Følg saker fra Randstad

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Randstad

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom