Hudya fosser videre

I dag har generalsforsamlingen i Hudya valgt nytt styre. Og det er ingen lettvektere som ble enstemmig valgt inn i selskapet som utvikler en egen digital plattform for å forenkle forbrukerens kjøp av blant annet strøm, mobiltjenester og forsikring.

Blant styremedlemmene er blant annet Katryn Moore Baker og Louise Dedichen. Ole Morten Settevik er valgt som styreleder.

– Hudya er et nytt og spennende selskap på den nordiske arena, og vil med sine kundeorienterte digitale tjenester være et alternativ til eksisterende aktører innen strøm, bank, forsikring, telekom og andre relevante bransjer. Å få være med på å bygge opp et selskap med det som utgangspunkt var et spennende og utfordrende oppdrag for meg, sier Settevik som forteller at han gleder seg til å komme i gang med det høykompetente styret han nå er en del av.

Funnet formen

Hudya sin grunnleggende forretningside er å tilby strøm, mobil, forsikring, bank, alarm og andre høyrelevante produkter og tjenester folk normalt sett ikke er så interessert i å følge opp, i en digital og unik plattform. I dag tilbyr Hudya allerede strøm, og andre produkter er rett rundt hjørnet. Børge Leknes som er gründer og største eier forteller at utviklingen av selskapet går fort, og at produktene vil komme løpende. På veien til en ferdigstilt plattform med alle de nevnte produktene har Hudya fått flere ben å stå på.

– Vi så tidlig at for å få etablere våre egen Hudya Platform, så trengte vi egne konsepter på salg og service. Støttefunksjonene har imidlertid utviklet seg til å bli egne forretningskonsepter i tillegg. Vi har nå fått egne Mission Centres i både Norge og Sverige, og har også selvstendige salgskonsepter knyttet til B2B, forteller Leknes.

Ingen børsnotering i denne omgang

Hudya overveide lenge å gå for en børsnotering for å skaffe kapital, og ikke minst sørge for transparens i selskapet. Men selskapet har fått med en rekke investorer på laget, og man bestemte seg for å legge noteringen på is inntil videre. Men Leknes og de andre eierne har likevel vært opptatt av transparensen, og har tilpasset Hudyas virksomhet til regler og prosesser som ville vært gjeldende ved en børsnotering, som for eksempel ansettelse av en erfaren CFO, konvertering til IFRS, at vi gjør oss klare til å bli et ASA og etablering av et profesjonelt styre.

– Hudya vil fremdeles ha behov for kapital, og det er viktige for oss å ha en forretning som er gjennomsiktig. Ikke minst er dette viktig i vårt møte med forbrukerne. Hudya skal være et åpent selskap, og når vi skal møte folk flest med prismodeller som skal kunne ettergås på en enkle måte, så må vi som forretning være satt sammen på samme måte. Det tror jeg vi tjener på i lengden, sier Leknes.

Kjøper seg opp i Sverige

Parallelt med å lansere nye produkter på Hudyas tekniske plattform, satser de også stort på såkalte ”Mission Centres” som er salgs- og servicekontorer – som både skal brukes internt og eksternt. Målsetningen er å bli en ledende leverandør av effektive salgs- og service organisasjoner for selskap i Skandinavia.

I august kjøpte Hudya opp det svenske konsernet Gradén Mattsson. Gradén Mattson bygger, forvalter og utvikler salgs- og serviceorganisasjoner, og er blant de største av sitt slag i Sverige med sine 220 ansatte og omsetning på om lag 100 millioner SEK.

– Oppkjøpet av Gradén Mattsson gjør at vi kan realisere synergier innen IT- og plattformutvikling. Sammen kan hurtigere øke både utviklingstakt og innovasjonsgrad, sier Leknes.

Det nye styret i Hudya:

Styreleder:
Ole Morten Settevik

Nestleder i styret: Kathryn Baker

Styremedlemmer: Louise Dedichen Pål Lauvrak Carsten Müller Runar Rønningen

Om gründerne:

Gründerne har lang fartstid fra selskaper som If, Norsk Familieøkonomi, Telge Energi, Cisco, OBOS, Eniro, SEB, Tandberg og en lang rekke oppstartsselskaper. Grupperingen har bl.a. brakt Vardia forsikring fra 0 til 1,5 milliarder NOK i GWP og børsnotering i løpet av 4,5 års drift.

Om Hudya Group

Hudya er et fremtidsrettet, norsk konsern med virksomhet i både Sverige, Danmark og Norge. Kunden står i sentrum hos Hudya, og vi jobber intenst for å skape tjenester til private forbrukere og virksomheder som passer kundens behov best mulig, og det på fullt ut ærlige og transparente premisser. Vår unike IT-plattform muliggjør å skape og distribuere forbrukstjenester til en lav kostnad over hele verden, med oppstart i Skandinavia.

Hudya leverer enkel og bekymringsfri tilgang til forbrukertjenester alle har behov for. Vi leverer velkjente tjenester på en helt ny og disruptiv måte til både privatpersoner og bedrifter.https://hudya.nohttps://www.linkedin.com/company-beta/15225714

For ytterligere informasjon, kontakt

Morten Kvam, Kommunikasjonssjef i Hudya Group, tel +47 930 28 970 eller epost mk@hudya.no.

Gründerne samlet. Fra venstre: Pål Lauvrak
Niclas Öst, Børge Leknes, Carsten Müller, , Morten Kvam og Greger Teigre Wedel
Gründerne samlet. Fra venstre: Pål Lauvrak Niclas Öst, Børge Leknes, Carsten Müller, , Morten Kvam og Greger Teigre Wedel

Om Hudya