Volvat

Hudlege Xiaotong Li: Alle må bry seg og gi beskjed!

Nordmenn kommer for sent til undersøkelse med sine kreftrammede føflekker, derfor er vi i verdenstoppen i dødelighet av malignt melanom (føflekkreft). En av årsakene kan være plassering på steder der de er vanskelig å få øye på. Dessverre er det da ofte for sent å redde livet, sier hudlege på Volvat Medisinske Senter, Xiaotong Li.
Malanom, Volvat

Føflekker med for lang fremskreden kreftutvikling ved oppdagelse befinner seg ofte bak øret, på bena, i hodebunnen, under foten, under neglene, bak på armen og ryggen. Føflekker kan også forekomme i øyet.

- For å stoppe denne svært uheldige utviklingen må vi gjøre konkrete tiltak, oppfordrer Li. Jeg mener oppriktig, at vi bør bli flinkere til å gi beskjed til hverandre når vi ser en føflekk i faresonen, beskjeden kan faktisk redde livet til vedkommende! I tillegg må alle ha for vane å telle og se over føflekkene på hele kroppen, særlig i de spesielle faresonene, en gang i kvartalet.

Kvinner har en overhyppighet av føflekkreft på bena, mens menn har det på kroppen. I 2016 fikk 2114 diagnosen føflekkreft i Norge. 125 kvinner og 181 menn døde av diagnosen samme år. Ved tidlig diagnostikk og korrekt kirurgisk inngrep overlever 80-90% sykdommen.

Økning på tross av kunnskap
- Jeg tror økningen av hudkreft i Norge skjer på tross av kunnskap. Nordmenn oversoler seg på grunn av klimaets begrensede soltilgang og at kroppen er helt uthungret på vitamin D som solstrålene inneholder og tilfører kroppen, sier hudlegen av asiatisk opprinnelse som naturlig har en hudtype som i større grad takler solen. I tillegg slurves det med solbeskyttelse fordi mange tror de ikke blir brune når de bruker høy solfaktor. Det stemmer jo ikke, man unngår jo bare å få hudskader av solen, understreker Li.

Det er mer enn dobbelt så høy risiko for utvikling av føflekkreft for menn og kvinner som bor i de sørligste fylkene enn hos befolkningen som bor i Nordland, Troms og Finnmark. Det har sammenheng med forskjeller i UV-dose og klima.

Kreft kan utvikle seg raskt og oppstår i både gamle og nye føflekker
Hvor raskt kreft utvikler seg er veldig variabelt. Derfor bør man følge med på føflekkene en gang i kvartalet, anbefaler hudlegen videre. Man må være oppmerksom på alle forandringer i både små og store føflekker. Noen føflekker er man født med, andre kommer etter hvert. De fleste føflekkene på hudoverflaten kommer på huden i perioden frem til fylte 40 år. Det kan komme kreft i både gamle og nye føflekker, fortsetter Li. Alle nye føflekker bør sjekkes, fordi kreft kommer ofte i frisk hud, der det ikke har vært føflekk tidligere.

Ny trend?
Innen forekomsten av føflekkreft sammenligner fagmiljøet seg ofte med Australia for å få kunnskap. Der er utviklingen innen kreftforekomsten endelig blitt avtagende etter store informasjonskampanjer og kanskje delvis på grunn av trenden med å ha ”pale skin”.

- Vi kan jo håpe at denne trenden kommer hit også, fortsetter hudlegen. Utfordringen i Norge er at dødeligheten og for langt fremskreden kreftutvikling ved oppdagelse, er høyere her, enn i Australia. Nordmenn må komme tidligere til undersøkelse for kommer man tidsnok, er hudkreft ofte relativt enkelt å behandle og man blir helt frisk, understreker Li.

Kartlegger føflekker over hele kroppen
Hos Volvat medisinske senter undersøkes og behandles føflekker året rundt av fagpersoner med spisskompetanse og ved hjelp av dermatoskop og den moderne teknologiske screeningsmetoden Molemax. Metoden kartlegger hele hudoverflaten og avdekker alle føflekker og potensielle hudsykdommer. Full undersøkelse gir 10-33 bilder av kroppen som lagres og benyttes på neste kontroll for å kartlegge utviklingen. Det gir en stor trygghet for pasienten å få denne kontrollen over hudoverflaten, avslutter Xiaotong Li.

Hudlege Xiaotong Li
Volvat Medisinske Senter
Telefon 400 69 557

Malanom, Volvat
Hudlege Xiaotong Li, Borud foto

Om Volvat

Volvat
Borgenveien 2A

Volvat-gruppen er et av landets ledende private helseforetak.

Volvat setter alltid pasientens behov først Vi har over 30 års erfaring med drift av helsetjenester og har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering.

Våre eiere er CAPIO-konsernet, som også driver store sykehus og medisinske sentere i Sverige, Tyskland og FrankrikeVolvat-gruppen har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim, Tromsø.

Vår kvalitetsstrategi bygger på Volvats visjon ”Alltid til hjelp” og vår overordnede strategi er forankret i moderne medisin og moderne ledelse. Vi er kompromissløse når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av våre produkter. Derfor er alle våre kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

Oslo: Volvat Majorstuen, Volvat Nationaltheatret
Oslo: Volvat Orbita øyelegesenter
Volvat Fredrikstad
Volvat Moss
Volvat Hamar
Bergen: Volvat Ulriksdal, Volvat Laguneparken og Volvat Åsane
Volvat Trondheim
Volvat Tromsø
Volvat Bedrift
Capio Anoreksisenter

Følg pressemeldinger fra Volvat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volvat