Huawei WiFi AX3: Lanserer rutere med Gigahome Quad-core og Wi-Fi 6+

24. februar 2020 – Huawei lanserte i dag sin nyeste Huawei WiFi AX3-serie med støtte for Wi-Fi 6-standarden. Huawei har utnyttet sin opparbeidede ekspertise på 5G, som har blitt anerkjent gjennom selskapets fremtredende rolle i å utforme Wi-Fi 6-standarden. Denne ekspertisen har blitt brukt til å utvikle teknologi som gjør det mulig med et sømløst samarbeid mellom ruter og flere andre enheter, helt ned på brikkenivå.

Dette gjør det mulig for Huawei WiFi AX3-serien å levere en blendende, kraftig Wi-Fi 6+ -forbindelse når de brukes sammen med Huawei-enheter.

Som tilkoblings-huben for Huaweis revolusjonerende «1+8+N» strategi for et smart økosystem, kjører Huawei Wifi AX3 på Huaweis operativsystem Harmony. Dette inkluderer financial-level Huawei HomeSecTM security safeguards, som gir brukere en intuitiv, lynrask, stabil og sikker Wi-Fi 6-tilkobling til enhver tid.

HUAWEI Wi-Fi 6+: Bryter barrierer med dynamisk smal båndbredde

Huawei WiFi AX3-serien kommer med Huaweis Gigahome-prosessor og brikkesettet Gigahome Wi-Fi 6. Med grunnlag i Wi-Fi 6-standarden har Huawei innlemmet flerbrikke-samarbeidsteknologi (multi-chip collaborative technology). Dette skal sikre at Huawei WiFi AX3 gir "Wi-Fi 6+" med doblet nettverkshastighet, sammen med forbedret veggpenetrasjon når den brukes med andre Huawei Wi-Fi 6-enheter.

Brikkesettet i Gigahome Wi-Fi 6 gjorde denne løsningen mulig ved å forbedre frekvensbåndbredden til opptil 160 MHz, samt ved å realisere on-demand pakkefragmentering i smalfrekvensmodus ved hjelp av dynamisk smalbånd-teknologi.

Dette stabiliserer båndfrekvensen på 2 MHz og gir et nettverkssignal som trenger gjennom vegger uten forsinkelse. For å si det enkelt: brukere kan nyte et raskere nettverk i nærheten av enheten og mer stabil tilkobling lengre unna.

Den firekjernede versjonen av Huawei WiFi AX3-serien støtter også Huawei Share. Ved å berøre en opplåst Android-telefon med NFC aktivert mot ruterens NFC-område, kan brukere koble seg direkte til WiFi-nettverket uten å taste inn et passord. Denne funksjonen er spesielt nyttig for gjester, hoteller og restauranter.

I tillegg til den eksklusive dynamiske smalbånd-teknologien, inneholder den firekjernede versjonen fire uavhengige signalforsterkere (to for den tokjernede versjonen). Dette muliggjør Mesh-networking for flere Huawei-rutere. I tillegg gir det støtte for trådløse, kablede og hybride nettverksmoduser som sørger for nettverkstilgang i alle kriker og kroker, enten hjemme eller på kontoret

Huawei WiFi AX3 Pro er den første hjemmeruteren som kjører på Huaweis proprietære Harmony operativssystem. For å motvirke faktorene som senker ytelsen i trådløse nettverk, optimaliseres routingen i applikasjonslaget, på drivernivået og på kjernenivået. En testprosess over to år skal sikre stabilitet over tid.

Den firekjernede Huawei WiFi AX3-versjonen innlemmer også Huawei HomeSecTM sikkerhetsbeskyttelse. En uavhengig sikkerhetssone (TEE-trusted exectution environment) har blitt bygget inn i Gigahome quad-core-brikken, og sikkerhetsløsningen TrustZone har blitt konstruert fra mikrokjernenivå for Harmony OS. Denne løsningen har oppnådd Evaluation Assurance Level-5-sertifiseringen (EAL5) fra Common Criteria. Dette er en global anerkjent sertifiseringsorganisasjon for IT-produkter og vitner om produktets høye sikkerhet.

Huaweis forpliktelse til å eliminere nettverksetterslep i Wi-Fi 6-eraen

På grunn Huaweis omfattende ekspertise på 5G-teknologi har Huawei blitt en vesentlig bidragsyter til Wi-Fi 6-standarden. Eksperter fra Huawei har ledet fem Wi-Fi-standard arbeidsgrupper. Dr. Osama Aboul-Magd er for eksempel formann i arbeidsgruppen for Wi-Fi 6 (802.11ax)-standarden. Huawei har også sendt inn 240 nye forslag til Wi-Fi 6 (802.11ax), noe som utgjør 15 prosent av alle forslag. Huawei har også introdusert mange avanserte 5G-teknologier til Wi-Fi 6.

Takket være selskapets langsiktige investering i Wi-Fi 6, integrerer produktene unik brikkesamarbeidsteknologi gjennom selvutviklede Gigahome Wi-Fi-brikker. Dette gjør at et spekter av Huaweis WiFi-6-enheter kan levere en optimal brukeropplevelse.

I tillegg til å være en leder på Wi-Fi 6-teknologi, foreslår Huawei en strategi for middels og lang sikt for å skape et sømløst smart liv i de neste fem til ti årene. Dette er basert på «1+8+N»-strategien, som fokuserer på fem større scenarioer. I denne strategien spiller Wi-Fi-rutere en sentral rolle som tilkoblingssentre, ved å tilby en enkel, rask, stabil og sikker Wi-Fi-tilkobling. Å kunne tilby et smart liv av høy kvalitet er Huaweis langsiktige mål.

Huawei har investert flere titalls millioner dollar i utvikling av brikker for rutere. Huawei har eliminert 80 prosent av problemene knyttet til frame-freezing, forsinkelser og frakoblinger gjennom kombinasjon av software og hardware i det nederste nivået av brikkene.

Huawei vil fortsette å benytte Gigahome-brikkesettene på kommende produkter. Huawei har også bygget et Wi-Fi-kompetansesenter i Wuhan, som huser noen av de strengeste miljøene i den globale ruterindustrien. Dette betyr at Huawei-produkter testes omfattende før de blir tilgjengelige for forbrukerne.

Om Huawei Consumer BG

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har over 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei har solgt godt over 200 millioner smartmobiler i 2019, og har sterke plasseringer på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com

Følg oss også på:

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobile