Huawei lanserer 5G CPE Pro 2 - neste generasjons smartruter som integrerer 5G Super Uplink og Wi-Fi 6

24. februar 2020 – Huawei Consumer Business Group lanserer nå Huawei 5G CPE Pro 2, neste generasjons smartruter innen Huawei 5G CPE Pro-serien. Smartruteren støtter et bredt spekter av 5G-frekvensbånd, mer enn alle tilsvarende 5G-produkter på markedet. 5G CPE Pro 2 kommer med Huaweis 5G Super Uplink-teknologi og den nyeste WiFi 6-standarden i en kompakt form. Ruteren er en tredjedel mindre enn forgjengeren. Dens revolusjonerende egenskaper vil utvilsomt ha enorme implikasjoner for både mobilt bredbånd i hjemmet, direktesendt underholdning, telemedisin og videokonferanser.

Bred utrulling av 5G Super Uplink

Ruteren har det banebrytende brikkesettet 7 nm Balong 5000, og tilbyr støtte for både 5G NSA og 5G SA-nettverk. Balong 5000 er det første brikkesettet i serien som støtter 200 MHz båndbredde og carrier aggregation-teknologi, og dobler nedlastningshastigheten fra forgjengeren til en teoretisk topphastighet på svimlende 3,6 Gbps.

I tillegg til å arve de fire 5G TDD-frekvensbåndene (n41/n77/n78/n79) fra første generasjon CPE Pro, har CPE Pro 2 tilføyet støtte for syv nye 5G FDD-frekvensbånd (n1/n3/n5/n7/N28/n38/N40). Det utvidede utvalget imøtekommer behovene til globale operatører fullt ut, for frem til nå har 5G-dekning blitt hindret av en iboende feil. Selv om TDD-båndene sørger for raske forbindelser, er dekningsområdet ganske lite. FDD-bånd har bred dekning, men lav båndbredde og dermed begrensede hastigheter. Derfor har Huawei utviklet sin 5G Super Uplink-teknologi. Den utnytter fordelene ved TDD og FDD fullt ut, ettersom disse komplementerer hverandre i høye og lave frekvenser, samt tids- og frekvensdomener, noe som øker både Uplink-hastigheten og dekningen. Tjenester som er særdeles avhengige av Uplink-ytelse, for eksempel direktesendt underholdning, telemedisin og videokonferanser, forventes å nyte godt av den brede utrullingen av 5G Super Uplink-teknologi.

Utstyrt med ny Wi-Fi 6-standard

Huawei 5G CPE 2 støtter den nyeste Wi-Fi 6-standarden, som er skreddersydd for å gi optimal 5G-dekning. Ruteren er i stand til å koble til opptil 128 enheter, og støtter MU-MIMO-teknologi og overføring til flere enheter samtidig. I tillegg har den en eksklusiv dynamisk smalbånd-teknologi som styrker en Wi-Fi 6-støttet Huawei mobiltelefon med forrykende datahastighet og utvidet Wi-Fi-dekning.

Ruteren er en tredjedel mindre enn forgjengeren, og adopterer nye lydløse kjølevifter med dynamisk justering av driftshastigheten for å ta høyde for gjeldende temperatur. Når viftene kjører på bare 30 dB, 10 dB lavere enn det normale lydnivået i omgivelsene, er viftene også langt roligere. Samtidig øker de kjøleeffektiviteten med 50 prosent og reduserer ruterens overflatetemperatur med 5 grader. Forsterket med et uanstrengt effektivt varmespredningssystem, er 5G CPE Pro 2 utstyrt for å håndtere høye belastninger forbundet med kontinuerlig 5G-drift.

Huawei 5G CPE Pro 2 vil være tilgjengelig fom. 25. juli 2020 med en veiledende utsalgspris fra 4999 NOK.

Om Huawei Consumer BG

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har over 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei har solgt godt over 200 millioner smartmobiler i 2019, og har sterke plasseringer på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com

Følg oss også på:

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobile