Hozier tilbake med ny EP

Den irske artisten Hozier er i dag klar med sin nye EP, Nina Cried Power. Bestående av fire splitter nye låter skrevet av Hozier selv, har tittelsporet med den legendariske soul- og gospelsangeren Mavis Staples og ikoniske Booker T. Jones som organist.

Singelen «Nina Cried Power» uttrykker den rå energien av protest og samfunnsdebatten rundt borgerrettsbevegelsen. Hozier nevner flere ikoniske artister og aktivister fra bevegelsen som bidro til endring ved å protestere, blant andre Joni Mitchell, James Brown, John Lennon, sangens inspirasjon Nina Simone og Mavis Staples – hvis enestående vokaler bidro på låten.

The song was written sometime last year, my aim was to credit the actuality of hope, solidarity and love found in the human spirit at a time when their opposites were being given a mainstream platform 24/7. The song started as a tongue-in-cheek inquiry into modern popular language regarding political awareness and grew from there.

In many ways the song is a thank you note to the legacy of artists from the 20th Century whose work still inspires us, and whose well we draw from in times of uncertainty. Mavis Staples is one such artist. Getting to work with her on this song was a joy, and nothing short of a dream come true.”, sier Hozier.

Legendariske Mavis Staples roser prosjektet:

Oh, Nina is gonna wake the world up. Such a huge sound it could shake the Earth, filled with soul, passion, and fire, and it channels the struggles of some of my contemporaries. I’m telling you when you hear it, it’s going to drive you to rise up.

EPens andre låt «NFWMB» står i kontrast til tittelsporet, og utvikler seg fra myke akustiske gitartoner til rikere og kraftigere toner som minner om sangens budskap. Nina Cries Power går videre til den up-tempo bluesinspirerte «Moment’s Silence» og avslutter med «Shrike», et eksempel på Hoziers ekstraordinære vokaler og poetiske tekster, som går slik:

Remember me love when I’m reborn…As the shrike to your sharp and glorious thorn.”

Artisten Mavis Staples har vunnet flere Grammy-priser, og ble i 1999 innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame som en del av The Staples Singers, den enormt innflytelsesrike gospel-, soul- og R&B-gruppen hun hadde en grunnleggende rolle i. Ikoniske Booker T. Jones er i likhet med Staples innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame, har en Grammy Lifetime Achievement-pris under beltet, og bidrar som organist på de tre første låtene på EPen.

Hozier is a rare artist who remains a wellspring of creativity. Like a baby who never becomes a child, he lingers selflessly at the source, rendering one fresh song after the other”, sier Jones.

Se tracklist til EPen nedenfor:

1. Nina Cried Power (featuring Mavis Staples)
2. NFWMB
3. Moment’s Silence (Common Tongue)
4. Shrike

Hozier oppnådde enorm suksess med låten «Take Me To Church», som var den mest spilte sangen på norsk radio i 2015. Han blir aktuell med konsert 11. september i London der alle inntekter vil gå til den veldedige organisasjonen War Child, som står hans hjerte nært. 17. september annonserer Hozier turnédatoer i resten av Europa.

Nyhetsbrev fra Universal Music24.5.2019 13:26:55 CESTPressemelding

God fredag. Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music. Ny singel fra Astrid S - The First One Ny EP fra Lil Halima: for the bright days 5 Seconds Of Summer er tilbake Ny single fra Snow Boyz Seeb feat Oliva O’Brien Yellow Lounge på Risør Kammermusikkfestival Soundtracket til nye kinofilmen om Elton John “Rocketman” er ute i dag! Mer om filmen her. Madonna følger opp sin mye omtalte Eurovision-opptreden med en musikkvideo til “Crave” med Swae Lee. Etter å ha blitt nominert til den prestisjetunge prisen “Denniz Pop awards”, slipper LOVA nye sangen I Can Do Better. Den 16 år gamle singer-songwriter Chris Burton fra Danmark slipper nye singelen Little Sister som er dedikert til 10 år gamle søsteren sin. JP Cooper og Astrid S gjør det sterkt med låten “Sing It With Me”. I dag slipper de en nydelig, akustisk versjon av “Sing It With Me”. Alex Vargas er ute med EPn EGOtrip som følger opp superEGO som ble sluppet tidligere i mai. Epn inneholder fire låter inkuldert den nye singelen “Girls On

5 Seconds Of Summer er tilbake24.5.2019 11:42:48 CESTPressemelding

Den australske kvartetten 5 Seconds Of Summer er tilbake med den fengende "Easier". Låten er produsert av Andrew Watt, Louis Bell og Charlie Puth. Videoen, som også er ute, er regissert av Grant Singer (The Weeknd, Lorde). Om låten sier vokalist Luke Hemmings; “’Easier’ is the most confident we have been in the first song to be released off one of our records. Visually and sonically it feels like we took what we uncovered about ourselves as a band on the last album and honed in on that sound and aura. I truly believe that ‘Easier’ is the beginning of the best era for 5SOS”. Videoen er spilt inn i Sør-Californias historiske Bronson Caves i Griffith Park og Angeles Abbey Memorial Park i Compton. “We wanted to bring back the purely cinematic rush of the epic videos I grew up watching in the ‘90’s. Inspired by this idea of rebirth and the four elements: earth, air, fire, and water, we aimed for something dramatic and explosive, like nothing you've seen from the band before” - sier regissør

Ny singel fra Astrid S - The First One24.5.2019 09:00:00 CESTPressemelding

Astrid S er i dag klar med sin nye singel, "The First One". Låten blir å finne på hennes kommende EP som kommer mot slutten av sommeren. Hør Astrid S – «The First One» HER! Låten er skrevet med de anerkjente låtskriverne Jason Gill, Justin Tranter og Amy Allen. Produsert av Jason Gill. "The First One" er en ærlig og emosjonell skildring av ens første kjærlighet og hvordan den kan påvirke deg i lang tid, ofte på bekostning av fremtidige forhold. Jeg gleder meg sånn til folk får høre den! sier Astrid. I dag opptrer Astrid på Greta Thunbergs globale Fridays for Future-arrangement i Stockholm. Astrid har nylig frontet Fendis nye F is for Fendi-kampanje, og avsluttet en omfattende USA-turné med Zara Larsson.

Ny EP fra Lil Halima: for the bright days24.5.2019 08:56:04 CESTPressemelding

Multitalentet Lil Halima er i dag klar med sin nye EP for the bright days og en rykende fersk musikkvideo til singelen "who do u love". Samme uke har hun annonsert sin aller første Europaturné denne høsten. for the bright days inkluderer den nye låten "young luv", med svenske AMWIN. Om låten sier Lil Halima: – Jeg ville lage en hyllest til alt man opplever når man er ung og forelsket. Jeg er så glad for å ha min venn AMWIN med på låten. Låten er skrevet av Lil Halima med produsentduoen TeoFrans og AMWIN. Sammen har Lil Halima og TeoFrans tidligere laget låtene "Jasmine" og "Would U». Lil Halima annonserte nylig sin Europaturné med konserter i Paris, London, Amsterdam og Reeperbahn-festivalen i september, som er Tysklands største og en av Europas ledende showcasefestivaler. Til sommeren kan hun oppleves live på en rekke festivaler i Norge inkludert Øyafestivalen i Oslo samt Roskildefestivalen i Danmark. Om de to konseptuelle EP´ene sier hun: – Jeg ville dedikere to EP’er til sesongene v