Hozier tilbake med ny EP

Den irske artisten Hozier er i dag klar med sin nye EP, Nina Cried Power. Bestående av fire splitter nye låter skrevet av Hozier selv, har tittelsporet med den legendariske soul- og gospelsangeren Mavis Staples og ikoniske Booker T. Jones som organist.

Singelen «Nina Cried Power» uttrykker den rå energien av protest og samfunnsdebatten rundt borgerrettsbevegelsen. Hozier nevner flere ikoniske artister og aktivister fra bevegelsen som bidro til endring ved å protestere, blant andre Joni Mitchell, James Brown, John Lennon, sangens inspirasjon Nina Simone og Mavis Staples – hvis enestående vokaler bidro på låten.

The song was written sometime last year, my aim was to credit the actuality of hope, solidarity and love found in the human spirit at a time when their opposites were being given a mainstream platform 24/7. The song started as a tongue-in-cheek inquiry into modern popular language regarding political awareness and grew from there.

In many ways the song is a thank you note to the legacy of artists from the 20th Century whose work still inspires us, and whose well we draw from in times of uncertainty. Mavis Staples is one such artist. Getting to work with her on this song was a joy, and nothing short of a dream come true.”, sier Hozier.

Legendariske Mavis Staples roser prosjektet:

Oh, Nina is gonna wake the world up. Such a huge sound it could shake the Earth, filled with soul, passion, and fire, and it channels the struggles of some of my contemporaries. I’m telling you when you hear it, it’s going to drive you to rise up.

EPens andre låt «NFWMB» står i kontrast til tittelsporet, og utvikler seg fra myke akustiske gitartoner til rikere og kraftigere toner som minner om sangens budskap. Nina Cries Power går videre til den up-tempo bluesinspirerte «Moment’s Silence» og avslutter med «Shrike», et eksempel på Hoziers ekstraordinære vokaler og poetiske tekster, som går slik:

Remember me love when I’m reborn…As the shrike to your sharp and glorious thorn.”

Artisten Mavis Staples har vunnet flere Grammy-priser, og ble i 1999 innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame som en del av The Staples Singers, den enormt innflytelsesrike gospel-, soul- og R&B-gruppen hun hadde en grunnleggende rolle i. Ikoniske Booker T. Jones er i likhet med Staples innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame, har en Grammy Lifetime Achievement-pris under beltet, og bidrar som organist på de tre første låtene på EPen.

Hozier is a rare artist who remains a wellspring of creativity. Like a baby who never becomes a child, he lingers selflessly at the source, rendering one fresh song after the other”, sier Jones.

Se tracklist til EPen nedenfor:

1. Nina Cried Power (featuring Mavis Staples)
2. NFWMB
3. Moment’s Silence (Common Tongue)
4. Shrike

Hozier oppnådde enorm suksess med låten «Take Me To Church», som var den mest spilte sangen på norsk radio i 2015. Han blir aktuell med konsert 11. september i London der alle inntekter vil gå til den veldedige organisasjonen War Child, som står hans hjerte nært. 17. september annonserer Hozier turnédatoer i resten av Europa.

Nyhetsbrev fra Universal Music16.11.2018 11:50Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå https://www.ntbinfo.no/pressemelding/delta-fra-mumford-sons-ute-i-dag?publisherId=6987388&releaseId=17856834 Delta fra Mumford & Sons ute i dag Lido følger opp EPen "I O U 1" med del to - "I O U 2" Kajander slipper debut-EP Jonas Benyoub teamer opp med Yosef (Madcon) Norgesaktuelle Hozier følger opp EPen Nina Cried Power med sin helt nye singel “Movement”. Søndag 25. november spiller Hozier konsert på Sentrum Scene. Canadiske Alessia Cara er ute med den nye låten “Not Today” som blir å finne på hennes kommende album The Pains Of Growing som slippes 30. november. Julia Michaels er ute med låten “In This Place” fra den kommende filmen “Wreck It Ralph 2”, som har Norgespremiere i februar. Lil Wayne har sluppet tre nye låter, inkludert en ny versjon av albumsporet “What About Me" med Post Malone. Juice Wrld har sluppet en video til sin nye

Lido følger opp EPen “I O U 1” med del to - “I O U 2”16.11.2018 11:05Pressemelding

Produsent, låtskriver, sanger og artist Lido, har de siste fem årene satt sitt eget kreative avtrykk på flere musikksjangere. Han har jobbet med tungvektere som Chance The Rapper, Jaden Smith og Halsey, og signerte nylig med Rick Rubin. I sommer slapp han singelen “3 million”, etterfulgt av “Corner Love” med den norske RnB stjernen Unge Ferrari, før han slapp den eksperimentelle EPen “I O U 1”. I dag er Lido klar med oppfølgeren, “I O U 2”. - “I O U er all musikken som opprinnelig var ment å være 'Nothing' - oppfølgeren til 'Everything'. Den første delen (I O U 1) representerer mine samspill og erfaringer etter avslutningen av 'Everything'. Det er sanger om familie og venner. Den andre delen (I O U 2) handler om å finne stemmen min igjen. Både metaforisk og bokstavelig, her hører man min ubehandlede vokal i låtene for første gang på veldig lang tid. I O U 2 består av refleksjoner av opplevelsen rundt 'Everything', hvor jeg står overfor den siste bit av mørke som er igjen etter at støve

Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå16.11.2018 10:59Pressemelding

Storfilmen Creed IIs offisielle soundtrack, Creed II: The Album, er ute i dag via Interscope Records. Albumet er kuratert og produsert i sin helhet av Mike Will Made-It. Creed II følger opp Creed og Rocky-universet, med Michael B. Jordan og Sylvester Stallone i hovedrollene. Filmen har Norgespremiere 7. desember. Albumet har et stjernespekket lag av gjesteartister som blant andre Kendrick Lamar, Pharrell, Bon Iver, Lil Wayne, Nas, J. Cole, og Rae Sremmurd. Mike Will Made-It har samarbeidet med den svenske komponisten Ludwig Göransson og music supervisors Fam Rothstein og Jen Malone. Göransson har tidligere komponert filmmusikk for Creed, Black Panther og Fruitvale Station. Grammyvinnende produsent og låtskriver Mike Will Made-It er kjent for Kendrick Lamars "Humble", Rae Sremmurds "Black Beatles" i tillegg til hits av Beyonce og Miley Cyrus for å nevne noen. Hans eget label Ear Drummer Records huser hitmaskinen Rae Sremmurd. Se albumets tracklist nedenfor, hvorav ti av låtene blir bruk

Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge16.11.2018 10:56Pressemelding

Mark Knopfler er i dag ute med det nye albumet Down The Road Wherever. Dette er hans niende studioalbum og inneholder 14 klassiske Knopfler-låter. Om det nye albumet sier han selv; “Down The Road Wherever is a line from 'One Song At A Time.' I remember my pal Chet Atkins once saying that he picked his way out of poverty one song at a time, and it just stuck in my mind. You get to an age where you’ve written quite a few songs. But Down The Road Wherever seems to be appropriate for me just because it's what I've always done. I've always tried to make a record and also to keep my own geography happening in the songs”. Down The Road Wherever er produsert av Knopfler selv sammen med Guy Fletcher og ble spilt inn i British Grove Studios i London. Knopfler legger ut på turné og til sommeren besøker han Ålesund 7. juni, Bergen 8. juni og Oslo 9.juni.

Delta fra Mumford & Sons ute i dag16.11.2018 10:53Pressemelding

Mumford & Sons er i dag ute med det nye albumet Delta. Dette er det fjerde studioalbumet i rekken og følger opp tidligere suksesser som Wilder Mind (2015), Babel (2012) og Sigh No More (2010). Første smakebit ut var fengende "Guiding Light" som har vært listet på P3 i hele høst. Albumet er spilt inn i The Church Studios i London og produsert av Paul Epworth. Mumford & Sons legger ut på verdensturné i forbindelse med det nye albumet og søndag 19. mai besøker de Oslo Spektrum. I morgen kveld kan du se dem på Skavlan på TV2 kl. 22:15.

Kajander slipper debut-EP16.11.2018 10:32Pressemelding

Etter å ha spilt rundt omkring i hele landet i sommer og gitt ut ”Hjem”, er Kajander endelig klar for å slippe sin selvtitulerte debut-EP. De siste årene har vært hektiske for Lofotværingen Kajander, som har turnért rundt hele landet med bandet sitt, samtidig som han har jobbet med å ferdigstille sin debut-EP. Det har vært sessions både i Norge og i Sverige, og nå er 5 spor ute der du finner musikk. HØR HELE EPen HER Tracklist – «Kajander» Du veit æ ikkje vil Under vannet Hjem Ingen kjenn mæ som du Sola skinn Blant låtene som kommer på EP´en, er den ærlige “Ingen kjenn mæ som du”: - “Dette er en veldig ærlig låt for meg og beskriver en situasjon i mitt eget liv, slik det er med alle låtene jeg skriver. Det jeg vil formidle med denne låten er tanken om å åpne seg for hverandre, særlig hvis man skal være i en nær relasjon. Jeg mener det er viktig å tørre dele sine indre hemmeligheter, fantasier og tanker uten en frykt for at du skremmer den andre, eller at du ikke blir akseptert. Vi alle