Hozier tilbake med ny EP

Den irske artisten Hozier er i dag klar med sin nye EP, Nina Cried Power. Bestående av fire splitter nye låter skrevet av Hozier selv, har tittelsporet med den legendariske soul- og gospelsangeren Mavis Staples og ikoniske Booker T. Jones som organist.

Singelen «Nina Cried Power» uttrykker den rå energien av protest og samfunnsdebatten rundt borgerrettsbevegelsen. Hozier nevner flere ikoniske artister og aktivister fra bevegelsen som bidro til endring ved å protestere, blant andre Joni Mitchell, James Brown, John Lennon, sangens inspirasjon Nina Simone og Mavis Staples – hvis enestående vokaler bidro på låten.

The song was written sometime last year, my aim was to credit the actuality of hope, solidarity and love found in the human spirit at a time when their opposites were being given a mainstream platform 24/7. The song started as a tongue-in-cheek inquiry into modern popular language regarding political awareness and grew from there.

In many ways the song is a thank you note to the legacy of artists from the 20th Century whose work still inspires us, and whose well we draw from in times of uncertainty. Mavis Staples is one such artist. Getting to work with her on this song was a joy, and nothing short of a dream come true.”, sier Hozier.

Legendariske Mavis Staples roser prosjektet:

Oh, Nina is gonna wake the world up. Such a huge sound it could shake the Earth, filled with soul, passion, and fire, and it channels the struggles of some of my contemporaries. I’m telling you when you hear it, it’s going to drive you to rise up.

EPens andre låt «NFWMB» står i kontrast til tittelsporet, og utvikler seg fra myke akustiske gitartoner til rikere og kraftigere toner som minner om sangens budskap. Nina Cries Power går videre til den up-tempo bluesinspirerte «Moment’s Silence» og avslutter med «Shrike», et eksempel på Hoziers ekstraordinære vokaler og poetiske tekster, som går slik:

Remember me love when I’m reborn…As the shrike to your sharp and glorious thorn.”

Artisten Mavis Staples har vunnet flere Grammy-priser, og ble i 1999 innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame som en del av The Staples Singers, den enormt innflytelsesrike gospel-, soul- og R&B-gruppen hun hadde en grunnleggende rolle i. Ikoniske Booker T. Jones er i likhet med Staples innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame, har en Grammy Lifetime Achievement-pris under beltet, og bidrar som organist på de tre første låtene på EPen.

Hozier is a rare artist who remains a wellspring of creativity. Like a baby who never becomes a child, he lingers selflessly at the source, rendering one fresh song after the other”, sier Jones.

Se tracklist til EPen nedenfor:

1. Nina Cried Power (featuring Mavis Staples)
2. NFWMB
3. Moment’s Silence (Common Tongue)
4. Shrike

Hozier oppnådde enorm suksess med låten «Take Me To Church», som var den mest spilte sangen på norsk radio i 2015. Han blir aktuell med konsert 11. september i London der alle inntekter vil gå til den veldedige organisasjonen War Child, som står hans hjerte nært. 17. september annonserer Hozier turnédatoer i resten av Europa.

Nyhetsbrev fra Universal Music14.9.2018 13:44Pressemelding

Endelig fredag og nytt nyhetsbrev fra oss! Under finner du ukens nyhetsbrev med de største slippene fra Universal Music: OnklP er tilbake med Føler Meg Bedre Ny låt fra Lemaitre Lil Halima ute med tredje singel fra debut-EP Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser 6LACK er endelig ute med debutalbumet East Atlanta Love Letter. Albumet består av 13 låter og inneholder blant annet singlene «Switch» og «Nonchalant». Av artister som bidrar på albumet finner vi Future, J Cole og Khalid. I sommer gjestet han Oslo og spilte på Øyafestivalen. Kanye West er ute med låten «I Love It» som har med hip-hop kometen Lil Pump. Låten gikk raskt til nummer 1 på Spotify. Den artige musikkvideoen som slapp samtidig, regissert av Spike Jonze, gikk umiddelbart viralt og har fått over 70 millioner visninger på YouTube på bare noen dager. Kanye gikk nylig til Twitter og teaset et nytt album, Watch The Throne 2. Carrie Underwood er i dag klar med det nye albumet https://open.spotify.com/album/6LURW

Ny låt fra Lemaitre14.9.2018 13:21Pressemelding

Lemaitre er nå ute med låten «Big». I kveld slippes også en fersk musikkvideo som hører til, hvor duoen har fått med seg vennene Magnus Devold, Jonis Josef og Markus Neby. «Big» er allerede blitt listet på P3 og Spotifys New Music Friday-spilleliste. Låten «Rocket Girl» med australske Betty Who var temalåten for X Games Norge 2018. Duoen har sanket inn over 120 millioner streams på Spotify og gjort store turnéjobber som Coachella, Lollapalooza, Roskilde og flere. De er aktuelle på Austin City Limits festival i Texas i oktober før de starter Europaturné i Dublin. Lemaitre gjør en Norgesturné i november, og avslutter året med en USA-turné.

Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser14.9.2018 10:29Pressemelding

Etter å ha spilt Norge rundt i sommer, er Kajander klar med sin nye singel “Hjem”, som leder opp til hans debut-EP. Låten er allerede listet på NRK P1 fra neste uke. I sommer har Lofotværingen Kajander spilt Norge rundt, og mellom slagene har han vært i studio både i Norge og Sverige for å gjøre ferdig debut-EP´en som er ventet i oktober. I dag slipper han “Hjem” - en låt som vekker gamle følelser for 26-åringen. HØR "HJEM" HER - «Det var utrolig fint å skrive “Hjem”, men samtidig litt rart. Jeg gikk inn i noen gamle følelser jeg ikke har rørt i på lenge. Jeg står nok ovenfor et krysspunkt der jeg føler meg klar for å utforske mer hva musikken for meg kan være. Gjennom det siste året, har jeg lært at uansett om jeg tenker over det eller ikke så reflekterer låtene og tekstene noe jeg har følt eller føler. Dette har ført til at skriveprosessen har vært lange, der jeg har utforsket de mange fasene jeg har vært i gjennom det siste året. Særlig etter bruddet med eks dama for en stund siden

Lil Halima - Jasmine14.9.2018 10:27Pressemelding

Bare fire måneder etter at hun debuterte med sin første singel, har 19 år gamle Lil Halima satt sine spor i inn- og utland. Nå slipper hun tredje singel fra sin debut-EP, og vi har kun sett begynnelsen på det som spås å bli en spennende karriere for multitalentet fra Bardu. Lil Halima sin lidenskap for musikk har fulgt henne hele livet. Da faren reiste fra Kenya til Bardu i 1995 hadde han med seg kenyansk musikk og amerikansk hiphop i bagen. Dette skulle legge grunnlaget for en oppvekst fylt med forskjellige musikalske inspirasjoner for Lillian Halima Anderssen. Fredag 14. september slipper hun singelen «Jasmine» - tredje låt fra hennes debut-EP som er ventet 12. oktober. - I sangen «Jasmine» ville jeg få frem sjalusi på en litt annen måte. Ikke en offer-setting hvor man skal hate personene det gjelder men fortsatt være sjalu, bitter og sinna. Samtidig som at den er mye vibes og passer min stil, forteller hun. HØR "JASMINE" HER 19-åringen har talenter innen sang, låtskriving, piano, fi