Høytrykk på sommerreiser fra Værnes

Januar er måneden hvor reiseselskapene selger absolutt flest sommerreiser. Norges største reisearrangør har allerede solgt 12 prosent flere reiser denne måneden i år enn i fjor.

Etter mange år på ferietoppen har Tyrkia hatt en kraftig nedgang de siste årene. Nå peker derimot pila oppover for den tidligere svært populære feriedestinasjonen.

– Ja, det går unna nå. Vi forventer å booke inn rundt 35 000 passasjerer bare i januar. Trondheim lufthavn er opp 20 % mot i fjor, og de som reiser herfra er ute tidlig for å sikre seg sommerferien, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Direkte fra Værnes til Kroatia
Mange velger kjente klassikere som Spania og Hellas i sommer, men også Kroatia har blitt et svært ettertraktet reisemål.

– Stadig flere får øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært sted å feriere de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge, med 8 prosent av totalkapasiteten. Det er et fantastisk ferieland som passer for de aller fleste. Det er verd å ta turen dit bare for det klare, vakre vannet, forteller Røhr-Staff.

Tyrkia på vei opp

– Vi ser vi en økning på hele 70 prosent hos oss, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier informasjonssjefen, som forteller at Ving har satt opp direkterute fra Værnes til Antalya denne sommeren.

Lurt å være tidlig ute
Skal du få det hotellet du ønsker deg, kan det lønne seg å få opp farten.

– Vi blir mer og mer opptatt av å finne et hotell som passer for nettopp oss og den ferien vi ønsker, og derfor har vi også blitt flinkere til å bestille reisene våre tidlig for å sikre oss det vi vil ha. De mest populære hotellene blir fort utsolgt, så det lønner seg å være tidlig ute, avslutter Siri Røhr-Staff.