Høytrykk på sommerreiser fra Stavanger lufthavn

Januar er måneden hvor reiseselskapene selger absolutt flest sommerreiser. Norges største reisearrangør har allerede solgt 12 prosent flere reiser denne måneden i år enn på samme tid i fjor.

Ving har dirketerute til både Gran Canaria og Mallorca fra Sola. Her fra Puerto de Mogan, Gran Canaria.

– Ja, det går unna nå. Vi forventer å booke inn rundt 35 000 passasjerer bare i januar. Stavanger lufthavn er opp 19 % mot i fjor, og de som reiser herfra er ute tidlig for å sikre seg sommerferien, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Direkte fra Sola til Gran Canaria
Spania er et populært reisemål både sommer og vinter, og mange som reiser fra Sola tar turen til den spanske varmen i år.

– ­Vi sender 38 prosent av gjestene våre til Spania i sommer. 71 prosent av de som skal til Spania reiser til Mallorca, 23 prosent til Gran Canaria og 6 prosent til Tenerife, sier informasjonssjefen, som forteller at Ving har dirketerute til både Gran Canaria og Mallorca fra Sola.

Tyrkia på vei opp
Etter mange år på ferietoppen har Tyrkia hatt en kraftig nedgang de siste årene. Nå peker derimot pila oppover for den tidligere svært populære feriedestinasjonen.

– Vi ser vi en økning på hele 70 prosent hos oss, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, og vi har satt opp direkterute fra Sola til Antalya til sommeren, sier Røhr-Staff.

Lurt å være tidlig ute
Skal du få det hotellet du ønsker deg, kan det lønne seg å få opp farten.

– Vi blir mer og mer opptatt av å finne et hotell som passer for nettopp oss og den ferien vi ønsker, og derfor har vi også blitt flinkere til å bestille reisene våre tidlig for å sikre oss det vi vil ha. De mest populære hotellene blir fort utsolgt, så det lønner seg å være tidlig ute, avslutter Siri Røhr-Staff.