Høytrykk i sommersalget

13.1.2017 11:38 | Ving Norge

Januar er høysesong for bestilling av sommerferier, og nå forsvinner de beste hotellene og mest attraktive ferieukene ut av hyllene i høyt tempo. Norges største feriearrangør har økt salget med 29 prosent sammenlignet med i fjor, og det er Mallorca som er mest populært.

SOMMERFERIE: Nå bestilles sommerferier i et høyt tempo, og for mange er det Mallorca som er favoritten. Her fra Cala d´Or på den populære ferieøya.

- Vi øker i alle sommermånedene, men det er mai og september som har størst økning med henholdsvis 43 og 42 prosent mot i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.

I følge Fossum bruker nordmenn juleferien til å planlegge sommerferien, og ferien bestilles når vi er tilbake på jobb igjen.

- I julen har vi tid til å sette oss ned sammen med familien og planlegge årets hovedferie. Mange er tydeligvis enige om at Mallorca er et godt valg, for vi har solgt 38 prosent flere Mallorca-reiser enn på samme tid i fjor. Vi ser også økt etterspørsel etter reiser til Kroatia (239 %) og Bulgaria (59 %). Det er trolig mange som velger bort Tyrkia til fordel for disse lavkostnadslandene, fortsetter kommunikasjonsdirektøren.

Beregninger fra Ving viser at rundt 70 000 nordmenn kommer til å bestille en pakketur i løpet av januar. I løpet av sommer vil rundt 660 000 nordmenn reise på en pakketur.

Fem på topp hos Ving
1. Mallorca