Høytid for motorstopp

18.3.2016 15:00 | Redningsselskapet

Påska er tradisjonelt sett en tid der mange setter ut båten. Dette er også en hektisk periode for de 50 redningsskøytene langs norskekysten. Mange trenger hjelp på årets første båttur. Her er Redningsselskapets beste tips for en hyggelig start på båtsesongen.

Mange trenger assistanse fra redningsskøytene i påska. Foto: Anders Ödman

Grunnen til at mange trenger hjelp i påske er som regel driftsstans som en følge av manglende vedlikehold av motor, urenheter i drivstoffet eller ventiler som ikke er ordentlig lukket etter vinteropplag.

–Det er noen klassikere nå i påska. Den vanligste er kanskje dieseldyrene, som er geleaktige alger og sopp som faktisk lever i dieseltanken. Når denne guffa kommer inn i filtrene i båten blir det fort stopp, sier Tommy Gjerland, skipper på redningsskøyta «Inge Steensland» i Arendal.

Dieseldyrene lever ikke i tanker som har stått helt fulle av diesel gjennom vinteren, men trives godt dersom det er kommet vann i drivstofftanken. Husk derfor å sjekke drivstofftanken ved å kikke in inspeksjonsluka, det såkalte mannelokket, sier Gjerland.

Dårlig vedlikehold
Redningsselskapets oppdrag i påska skyldes nesten utelukkende manglende vedlikehold av båt og motor.

–Har man en større båt trenger den jevnlig service på motor og bevegelige deler. Det er ikke alle som tenker på dette på høsten, og det merker vi godt når båtene kommer ut i starten av sesongen, sier skipperen.

Service på større motorer bør du sette bort til fagfolk, mens det er relativt enkelt å ta service på mindre påhengere selv.

En annen gjenganger er at båtene lagres i hagen eller i havna med halv tank, og at nåla for tankmåleren rett og slett «gror fast» slik at man går tom for drivstoff i løpet av årets første turer.

–Ta med ei ekstra kanne med drivstoff og lenseutstyr. Og husk på redningsvesten. Nå er det meldt fint vær over store deler av landet, men det er fortsatt veldig kaldt i vannet. Med redningsvesten holder du deg flytende og svømmer lettere mot land samtidig som du blir mer synlig, oppfordrer Tommy Gjerland.

Gjerland oppfordrer alle båtfolk til å bruke påsketuren til å sjekke at alt fungerer om bord.

–Det er nå man skal sjekke båten for lekkasjer og se at alt virker som det skal. Det er veldig ugreit om den store ferieturen til sommeren er årets første tur og ting går galt da. Det blir ingen hyggelig båtopplevelse for familien, sier den erfarne redningsskøyteskipperen.

Sjekkliste før og etter sjøsetting:

• Sjekk motorens oljenivå og kjølevæskenivå.
  • Kontroller batterispenning og lad batteri ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle ventiler og se etter lekkasje
  • Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje
  • Sjekk og rengjør drivstoffilteret
  • Test vinsjer, drev, trimflaps og ror
  • Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje
  • Sjekk at motoren har stabil kjøling
  • Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig
  • Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene
  • Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.

Husk å ta med nødvendig utstyr. Dette må du ha med, som et minimum:

• Dregg
  • Båtshake
  • Fendere
  • Kartplotter/GPS
  • Kart
  • Kniv
  • Mobiltelefon (gjerne  også VHF)
  • Redningsvest
  • Tauverk
  • Vanntett sekk
  • Lanterne (om dette ikke er montert på båten)
  • Lykt
  • Brannslukker/brannteppe

Redningsselskapet får mange spørsmål rundt vestpåbudet og båtførerbevis. Reglene kan virke forvirrende på mange. Her er et lite sammendrag av de viktigste reglene for båtførere:

• Det er påbudt å ha på seg godkjent flyteplagg i båter med lengde under åtte meter når denne er i fart. I båter med over åtte meters lengde er det valgfritt. Redningsselskapet anbefaler alle å ha på seg redningsvest uavhengig av størrelse på båten.
  • Alle som er født 1.1.1980 eller senere plikter å ha gyldig båtførerbevis dersom man skal føre båt med motoreffekt større enn 25 hestekrefter eller har en lengde på mer enn åtte meter. Båtførerbeviset kan tas fra fylte 14 år, men utstedes ikke før fylte 16 år.
  • Barn under 16 år kan føre båt med inntil åtte meters lengde, så sant denne ikke har motor med større effekt enn 10 hestekrefter eller kan oppnå større hastighet enn 10 knop.

<p>Tommy Gjerland, skipper, tlf 908 366 22</p>

Mange trenger assistanse fra redningsskøytene i påska. Foto: Anders Ödman
Tommy Gjerland på redningsskøyta «Inge Steensland» ønsker alle  god båtpåske.
Tommy Gjerland på redningsskøyta «Inge Steensland» ønsker alle god båtpåske.
Redningsskøytenes oppdrag i påska skyldes ofte urenheter i drivstoff,

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 50 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har våre redningsmenn og -kvinner reddet 250 liv og berget 1000 fartøy fra forlis. I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no