Høysesong for tyveri av påhengsmotorer

Høsten er høysesong for tyverier fra norske båthavner. Og det er som regel helst påhengsmotorene tyvene vil ha. Slik sikrer du deg.

Illustrasjonsfoto.

- Våre statistikker og vår erfaring viser at det i de fleste tilfeller er påhengsmotorene tyvene jakter på, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.

For påhengsmotorer er god butikk for tyvene: Årlig stjeles det båter og motorer for flere titalls millioner kroner. Mye av tyvgodset fraktes ut av landet.

- Gjennom vårt samarbeid med politi, grensepoliti og tollvesen i store deler av Europa, har vi eksempler på varebiler som er fullastet med stjålne påhengsmotorer. Båtene har de ofte kvittet seg med, sier Tveide.

I

en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark i fjor, oppga 1 av 3 nordmenn at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri. Det vanligste er å ikke låse båt og påhengsmotor tilstrekkelig. Det gir gode arbeidsforhold for tyvene.

- De fleste påhengsmotorer over 20 hestekrefter er boltet fast til båten. Hvis båten ikke er tilstrekkelig låst til brygga, tar tyvene med seg båten til et egnet sted for å demontere/skjære løs motoren. Båten blir deretter ofte forlatt eller senket i havet. Det viser viktigheten av å låse båten fast til brygga med wire og FG-godkjent lås, sier Tveide.

For de aller fleste nærmer båtsesongen seg nå slutten.

- Vår oppfordring er å få båten i trygt opplag når tiden er inne. For mange kan opplag hos profesjonelle være et godt alternativ. Båteiere som har båten i hagen eller på gårdsplassen bør ta sine forholdsregler, sier Jostein Tveide.

Slik sikrer du påhengsmotoren:

• Ikke forlat båten i et mørkt og avsidesliggende havneområde. Dette gjelder også når båten er i opplag
  • Ta med små påhengsmotorer inn
  • Bruk FG-godkjent lås og wire/kjetting
  • Merk båt og motor med FG-godkjent merkesystem (Securmark)
  • Sikre deg bilde(r) av båten din. Nyttig ved eventuell etterlysning
  • Plasser båt/motor slik at tyvene får håpløse arbeidsforhold

Illustrasjonsfoto.
Jostein Tveide i Securmark.

Securmark Scandinavia AS er et norskeiet firma som har spesialisert seg på tyverimerking. Vi arbeider aktivt sammen med politi, redningstjenesten og forsikringsbransjen for å hindre tyverier, samt sikre og tilbakeføre verdier.

Selskapet ble etablert i Arendal i 1988 og eies av Redningsselskapet.