Høyre og Frp må ta ansvar i pelssaken

Dyrevernalliansen reagerer sterkt på avsløringene av juksing med regelverk og lovbrudd i pelsnæringen – både Mattilsynet og politikerne blir lurt. Høyre og Fremskrittspartiet må stanse subsidiene til pels, og gå inn for avvikling av denne næringen, sier informasjonsrådgiver Kaja Efskind i Dyrevernalliansen.

NRK Brennpunkts dokumentar "Pels" viser opptak som dyrevernaktivisten Frank Nervik gjennom to år har gjort på 17 norske pelsdyrfarmer.

– Vi har nå fått et større innblikk i hvordan hverdagen på en pelsfarm egentlig er. Opptakene viser rystende bilder av hvordan rever mishandles i forbindelse med inseminering, og dyr med sår og skader skjules og lukes ut for veterinæren som kommer på inspeksjon, sier informasjonsrådgiver Kaja Efskind i Dyrevernalliansen.

Manglende oppfølging av regelverk er gjennomgående hos alle pelsdyroppdretterne Nervik filmer hos. I tillegg dokumenteres det hvordan pelsdyroppdretterne bevisst jukser med dokumentasjon for å lure Mattilsynet.

Assisterende tilsynsdirektør i Mattilsynet, Ole Fjetland, sier til NRK at de er "forskrekket og forbannet" etter å ha sett avsløringene.

Krever avvikling av pelsdyroppdrett

Dyrevernalliansen oppfordrer nå regjeringspartiene Fremskrittspartiet og Høyre om å gjøre alvor av sin planlagte utredning om avvikling av pelsdyrnæringen.

– Ansvaret hviler nå på regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet. De kan ikke lenger skyve saken over på Mattilsynet. Kontrollen med pelsnæringen er ikke problemet, men driftsformen. Pelsnæringen må avvikles, sier Efskind.

Subsidiene til pels må stanses

Første tiltak bør være å fastslå allerede nå at subsidiene til pelsdyrnæringen skal kuttes. Pelsdyrnæringen mottar rundt 40 millioner kroner i statlige overføringer hvert år. I underkant av halvparten er fôrfraktstøtte, som er et særtilskudd til pelsnæringen. Fremskrittspartiet har programfestet å gradvis trappe ned subsidiene til pels, men har så langt erstattet kuttene på rundt 5 millioner kroner med tollfritak.

– Det er uanstendig å gi statlige subsidier til en næring som regelrett lurer myndighetene. Fremskrittspartiet gjemmer seg bak Høyre, og fortsetter subsidiene til pelsnæringen. Høyre har så langt ikke villet ta tydelig standpunkt. Vi forventer nå at begge regjeringspartiene forsikrer velgerne om at subsidiene til pels vil bli fjernet, avslutter Efskind.

Illustrasjonsbilder kan brukes fritt (krediteres i henhold til filnavn)

Mink: https://www.dropbox.com/sh/u9hkxta5xwkxspd/AABrGJxBoX6GNd1RFG42kQula?dl=0
Rev: https://www.dropbox.com/sh/0f1g2go9zphzft7/AAANSDq3vZds5ZyKZ06ZbHrRa?dl=0

Kaja Efskind, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/14765536825/ Kaja Efskind, med pelsdyr: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/15093664186/