NAF

Høyesterettsdom gjør det enklere for forbrukerne

Del
NAF har vunnet frem i Høyesterett i en viktig prinsippsak. Spørsmålet var om en brukbilkjøper etter et privat kjøp kan klage direkte til et verksted på en jobb det har gjort for forrige eier. – Med dommen i Høyesterett er det slått fast at det kan man. Dette gjør det langt enklere for forbrukerne på flere områder enn bruktbilkjøp, sier Jens Christian Riege, NAF-advokaten som førte saken.
Nå blir det lettere for forbrukerne å klage på feil. (Foto: NAF)
Nå blir det lettere for forbrukerne å klage på feil. (Foto: NAF)

Saken som har fått dette viktige prinsippet på plass var fremmet av et NAF-medlem Kjell A. Akerholt som for noen år siden kjøpte en bruktbil av et dødsbo. Forrige eier hadde før dette fått skiftet bilens registerreim hos et merkeverksted. Etter noe tid opplevde Akerholt et motorhavari. Spørsmålet var om han kunne fremme kravet på 77 000 kroner i reparasjon direkte til verkstedet eller måtte gå via forrige eier.

- Nå er det slått fast at man kan gå direkte på verkstedet som har gjort feilen. Dette er det enkleste både for kjøperen av bilen og selgeren. Verkstedet får på sin side ikke noe større ansvar med dette, sier Riege.

Årlig selges det 450 000 bruktbiler i Norge. Hvor mange som omsettes mellom privatpersoner, vet man ikke, men et anslag er rundt 150 000. Nå får alle disse en bedre løsning om det viser seg at det er noe å klage på av utført arbeid på bilen i ettertid.

- Det å kunne reklamere direkte til de som har gjort feilen, er den klart mest rasjonelle måten å løse dette på, mener Riege.

Konsekvenser for langt mer enn bruktbilkjøp

Dommen i Høyesterett får konsekvenser for langt mer enn kjøp av bruktbil mellom privatfolk. Alt kjøp og salg av det som kalles løsøre vil omfattes av dette. Det vil si at kjøper du f.eks. en båt og det tidligere er gjort en dårlig utført jobb på den, har du anledning til å klage direkte til den som gjorde arbeidet.

- Nå blir det enklere for forbrukerne på mange områder. Ved å kunne klage direkte unngår man det mellomleddet selgeren er og begrenser antallet tvister. Det er bra, avslutter Jens Christian Riege.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nå blir det lettere for forbrukerne å klage på feil. (Foto: NAF)
Nå blir det lettere for forbrukerne å klage på feil. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye