Høyesterett fjerner monopol i norske havner

Høyesterett i plenum dømte fredag 16.desember til fordel for Holship og Bedriftsforbundet i saken om fortrinnsretten for havnearbeiderne. Holship kan nå bruke sine egne ansatte til losse og lastearbeid.

-  Dommen er en stor seier for Holship, Bedriftsforbundet og konkurranseevnen til norske havner. Vi er glad for at Høyestrett lyttet til EFTA-domstolens rådgivende uttalelse. Nå er det slutt på havnemonopolet og starten på mer effektive norske havner, sier adm.dir i Bedriftsforbundet Olaf Thommessen.

Holship Norge AS har ønsket å bruke sine egne ansatte til losse og lastearbeid, men har i over tre år blitt utsatt for boikott av NTF ettersom de ikke vil inngå tariffavtalen mellom NHO og LO. Bedriftsforbundet mener partene burde fjernet fortrinnsretten for lenge siden gjennom tariffoppgjøret.

-  Fortrinnsretten ble skapt av LO og NHO gjennom deres tariffavtale for norske havner. NHO burde ryddet unna denne konflikten gjennom tariffoppgjøret for lenge siden. Det er takket være Holship og Bedriftsforbundet at alle havnebedriftene i Norge nå kan bruke sine egne ansatte til losse og lastearbeid, sier Thommessen

Joachim Dagenborg (38) blir ny kommunikasjonssjef for Bedriftsforbundet2.5.2018 10:30Pressemelding

Bedriftsforbundet med leder Olaf Thommessen i spissen gjennomførte større endinger i organisasjonen i fjor, og har de siste månedene fått om bord flere dyktige medarbeidere for å fremme arbeidet for små og mellomstore bedrifter i Norge. Nå får de også med Joachim Dagenborg på laget, for å ytterligere styrke satsingen på kommunikasjon. Han kommer fra stillingen som journalist i Reuters.