Høydepunkter for F-35-programmet i 2012

FORT WORTH, Texas, 11. januar 2013 – Lockheed Martins F-35 Lightning II-program fullførte leveransen av 30 fly og oppnådde betydelige fremskritt i flytestingen i 2012, som ble et år hvor fremgangen fortsatte.

Leveransen av 30 F-35 inkluderte 11 fly av typen Conventional Takeoff and Landing (CTOLs), 18 Short Takeoff/Vertical Landing (STOVL)-fly, og én Carrier Variant (CV). To av STOVL-flyene var programmets to første internasjonale jagerfly, og ble levert til Storbritannia. Alle fly med unntak av hangarmodellen, også kjent som CF-5, var produksjonsfly levert til ulike baser for operasjonelle formål. CF-5 ble bygget for flytesting, og levert til utviklingsprogrammet SDD (System Development and Demonstration). Leveransen av 30 fly i 2012 er en signifikant økning fra leveransen av 13 fly i 2011.

Testflyveplanen for 2012 inkluderte 988 flyvninger og 8 458 testpoeng innen 31. desember. I løpet av året gjennomførte SDD-programmet 1 167 flyvninger og samlet 9 319 testpoeng. Testflyet for F-35A Flight Science gjennomførte 291 flyvninger og oppnådde 2 573 testpoeng. Testflyet for F-35B Flight Science gjennomførte 239 flyvninger og nådde 2 247 testpoeng, mens F-35C-flyet var i luften 239 ganger og oppnådde 2 056 testpoeng. Mission Systems-testflyet gjennomførte 241 flyvninger og nådde 2 056 testpoeng. F-35B-flyet gjennomførte 102 vertikale landinger.

Milepælene for 2012 ble nådd gjennom en kombinasjon av planlagte testflyvninger og testpoeng, samt flyvninger og poeng lagt til i løpet av året. Mer enn en tredjedel av det samlede flytestprogrammet er nå fullført, hvor F-35A leder an med 43 prosent fullført.

- Vi er nå gjennom vårt tredje år med systemutvikling og ytelse i tråd med planen, etter at F-35-programmets Executive Office gjennomførte sin Technical Baseline Review i 2010, sier Orlando Carvalho, daglig leder for F-35-programmet hos Lockheed Martin. – Vi forventer at denne trenden fortsetter i 2013 når vi begynner testflyvninger av Block 2B mission system software. Systemutviklingen og en velutviklet produksjonslinje er sterke indikasjoner på den positive kursen F-35-programmet følger.

Mediekontakter:

Laurie Quincy, + 1 817-763-3980; e-mail laurie.a.quincy@lmco.com

F-35 Lightning II er et femtegenerasjons jagerfly som kombinerer avansert stealth-teknologi med hurtighet og bevegelighet. Lockheed Martin utvikler F-35 sammen med sine industrielle partnere, Northrop Grumman og BAE Systems.

Lockheed Martin er et globalt forsvarsselskap med hovedkvarter i Bethesda, Maryland, USA. Selskap har 120 000 ansatte på verdensbasis og er involvert i forskning, design, utvikling, produksjon, integrering og drift av avanserte teknologiske systemer, produkter og tjenester. Selskapet rapporterte en omsetning på 46.5 milliarder dollar i 2011.