Hovedterminlisten for kvinner 2019 er klar

Seriestart for Toppserien blir 23. mars.

Norges Fotballforbund utarbeidet forslag til hovedterminliste for kvinner 2019, der også Toppfotball Kvinner med Hege Jørgensen sammen med fire utvalgte trenere fra Toppserien har vært involvert.

Seriestart blir 23. mars, mens siste serierunde spilles 16. november. I tillegg er det lagt til rette for at landslaget skal få best mulig forberedelser i forkant av VM med pause i Toppserien fra 19. mai til 27. juli.

- VM i Frankrike legger føringer for hovedterminlisten og er viktig for oss å legge best mulig til rette for. En av erfaringene fra EM-sluttspillet i 2017, var at inngangen ble for hard for nøkkelspillere. Jeg er glad for at vi har fått på plass en terminliste som burde ivareta både Toppserielagenes og landslagets behov. Jeg ønsker også å rose klubbene som har vært med på å legge til rette for en lang oppkjøringsperiode før VM, sier fotballpresident Terje Svendsen.

- Klubbene ønsker tidlig start og fri under VM. Derfor blir det start i mars, mens siste runde før VM blir Superweekend 18.- 19.mai. Det var også et ønske om å utvide sesongen etter internasjonal periode i november, sier Svendsen.

- Det har vært en god prosess hvor vi har følt at klubbene har blitt lyttet til samtidig som vi har forsøkt å ta hensyn til internasjonale perioder for landslagene. Det er særlig utfordrende å få til optimal flyt i sesonger hvor Norge deltar i mesterskap, men vi mener vi likevel har kommet frem til et godt resultat, sier daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen.