Hotel Bristol satser på mat med stjernekokk

Filip August Bendi er nyansatt som kreativ leder på kjøkkenet til Hotel Bristol i Oslo.

Stjernekokk Filip August Bendi begynner som kreativ leder på Hotel Bristol i Oslo. Foto: Tom Haga

– Det er utrolig kjekt å begynne å jobbe for Hotel Bristol og Thon Hotels. Jeg er veldig glad for denne muligheten og gleder meg til å utvikle nye retter og konsepter i samarbeid med teamet på Bristol, sier Filip August Bendi.

Filip August Bendi har vært kjøkkensjef ved NB Sørensens Annen Etage i Stavanger og har jobbet på Noma i København, Mathias Dahlgren Matsalen i Stockholm og Daniel i New York. Han har også vært commisen til Gunnar Hvarnes i Bocuse d’Or og har tidligere vært kokk på Det Norske Kokkelandslaget. Nå deltar Bendi i individuelle konkurranser og er finaledeltager i NM i kokkekunst 2018.

– Jeg er opptatt av rene smaker og å finne de beste råvarene. Jeg ønsker å la råvarene komme til sin fulle rett og liker å lage menyer som får frem de beste smakene, forteller Bendi.

Bristols hotelldirektør er glad for å få Bendi til Oslo:

– Vi er kjempefornøyd med å få Filip til oss. Han skal utvikle menyer og trene personalet vårt til å skape enda bedre matopplevelser for våre gjester. Samtidig skal han også fortsette som konkurransekokk. Hotel Bristol er et ærverdig hotell og vi har stolte mattradisjoner. Vi kommer fortsatt til å ha høye smørbrød, kakebuffet og Afternoon Tea, men vi ønsker også å satse på moderne mat med inspirasjon fra hele verden, sier Lars Petter Mathisen.

Hotel Bristol er et av Oslos mest tradisjonsrike hotell og har 251 rom og suiter, et nytt treningssenter på 165 kvadratmeter og 20 konferanserom og festsaler. På hotellet serveres det mat på Bristol Grill og bar, Bibliotekbaren, Vinterhaven og i selskapslokalene.

Bendi begynner å jobbe for Hotel Bristol 1. august.

Les mer om Hotel Bristol her

Les mer om Filip August Bendi her