Høstjakt etter avfall på avveie

Hold høsten ren 2017 er i gang, og på lørdag skal flere hundre tusen frivillige ut og rydde marint avfall over hele kloden.

For andre år på rad inviterer Hold Norge Rent til en landsomfattende høstdugnad. Dugnaden finner sted 11. – 17. september og arrangeres i forbindelse med den internasjonale strandyddedagen som i år finner sted lørdag 16. september.

- Denne uken inviterer vi til høstjakt etter avfall som er kommet på avveie i løpet av sommeren, men hvis det ikke passer akkurat nå, står man selvsagt fritt til å rydde når som helst, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen.

Startskuddet for Hold høsten ren 2017 gikk i Hemsedal sammen med 100 elever fra Hemsedal barne- og ungdomsskole. Samtidig ble prosjektet Adopter en strand offisielt lansert med adopsjonen av Hemsila i regi av PASH Sjokolade.

På den internasjonale strandryddedagen inviterer Hold Norge Rent til to store ryddeaksjoner. I samarbeid med Nordkapp Filmfestival blir det ryddeaksjon i Honningsvåg, og i samarbeid med Lions og Tjukkasgjengen blir det ryddeaksjon i Moss.

– Vi oppfordrer frivillige over hele Norge til å bli med og rydde langs kysten, på havbunnen og i innlandet langs vassdrag og innsjøer, men gjerne også i populære turområder, sier Gulbransen.

Husk å ha en plan for håndteringen av avfallet som samles inn. Ta kontakt med det lokale avfallsseskapet eller Ragn-Sells.

Den internasjonale strandryddedagen arrangeres av Ocean Conservancy og finner sted for 32. gang i år.

Ta kontakt på post@holdorgerent.no for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Foto: Hold Norge Rent

Hold Norge Rent er en uavhengig forening som arbeider mot forsøpling. Vi skal både forebygge at avfall kommer på avveie og bidra til å rydde opp avfall som er på avveie. Vår hovedoppgave er å engasjere frivillige til opprydding av herreløst avfall, og et av våre viktigste tiltak er Strandryddedagen som er Norges største kollektive ryddedugnad.