Høring om endring i Arbeidsmiljøloven – et spill for galleriet?

Norsk Sykepleierforbund er ikke overrasket, men like fullt svært skuffet over regjeringens forslag til endringer i arbeidstidsreglene.

Til tross for advarsler fra en samlet fagbevegelse og fra statens egne fagmiljøer velger regjeringen å opprettholde sitt forslag om betydelige endringer i arbeidstidsreglene.

Regjeringen har valgt å ikke lytte til de råd og innspill som den har fått.

– Høstens høring fremstår som et spill for galleriet, sier forbundsleder i Sykepleierforbundet, Eli Gunhild By. Hun mener det er respektløst overfor alle de medlemmer som arbeidstakerorganisasjonene representerer.

Hun fremholder at forslaget som i dag er lagt frem vil gi svakere vern og forverrede betingelser for svært mange arbeidstakere. Dette er ikke en riktig vei å gå for å opprettholde høy sysselsetting og bidra til rekruttering innenfor helse- og omsorgssektoren.

Arbeidsgiver vil få økt styringsrett, samtidig som innflytelsen for tillitsvalgte og sentrale fagorganisasjoner vil bli svekket. Dette er med på å undergrave det etablerte trepartssamarbeidet i norsk arbeidsliv. For den enkelte arbeidstaker vil endringene medføre økt press på å arbeide lange vakter og på søn- og helligdager. Arbeidstaker vil også kunne pålegges mer overtid.

By mener lovforslaget særlig vil ramme arbeidstakere innenfor helse- og omsorg. Dette er en gruppe arbeidstakere som fra før har belastende arbeidstidsordninger og høyt sykefravær. Sektoren er preget av mye deltidsarbeid, turnover og tidligpensjonering. Endringene vil også føre til dårligere pasientsikkerhet.

Forskning viser at faren for å gjøre feil øker ved arbeid utover åtte timer per dag, og dramatisk etter 12 timer, sier By.