Hordalands Stortingskandidater: - Utred delingsøkonomien!

- Vi er på vei inn i et helt nytt arbeidsliv med den såkalte delingsøkonomien, og trepartssamarbeidet er en styrke for det norske arbeidslivet. Det er problematisk at fagforeningsgraden har sunket så mye siden 2008 som den har.

Mindre enn 50 prosent av norske ansatte er nå organisert i en fagorganisasjon.

Det var bred enighet i panelet om fordelen av at flest mulig fagorganiserer seg, men virkemidlene, som eksempelvis fradrag for fagforeningskontingent, var det mer uenighet om da Stortingskandidater fra alle partiene i Hordaland møttes til debatt om arbeidslivet i Bergen torsdag 31. august.

Det var organisasjonene Parat, Lederne, NITO, Delta og Finansforbundet som samlet politikerne for å belyse hva partiene vil med arbeidslivet og hva som blir annerledes om det blir regjeringsskifte etter valget.

Paneldeltakerne var Jette Christensen (Ap), Gina Barstad (SV), Rolf Nesheim (V), Kjersti Toppe (Sp), Knut Bergesen (MDG), Torill Eidsheim (H), Pål Kårbø (KrF) og Silje Hjemdal (FrP). Debattleder var Magne Lerø.