Hønsesalget til himmels i Coop
NRK-serien «FBI redder høna» skapte et stort engasjement i januar. Serien viste blant hvordan tre millioner verpehøner årlig blir gasset i hjel og brukt i sement fremfor å havne på middagsbordet. Dette opprørte mange kunder, som gjerne ville ha tak den tradisjonsrike råvaren. Engasjementet bidro til at over 20.000 høner ble solgt i Coop-butikkene Matkroken og Coop Marked i årets første måned.
- NRK har gjort en viktig jobb med å øke interessen for bruken av høne som råvare. Ikke bare reduserer det et skjult matsvinn, men det vekker også minner hos mange om gode tradisjonsretter fra barndommen. Det gleder oss derfor at veldig mange kunder, som også er våre eiere, bestemte seg for å lage retter som hønsesuppe eller hønsefrikasé til middag de siste ukene, sier Ingjerd Vestengen, assisterende kjededirektør i Matkroken og Coop Marked.
Coops kjeder solgte til sammen 150.000 høner i sine butikker i fjor, men kun 65.000 av disse var norske. Tilgangen på høner er vanskelig, og resten ble derfor importert fra Sverige.
- Det er et paradoks at vi ikke lykkes med å skape tilstrekkelig etterspørsel som gjør at vi kan få i gang produksjonen av produkter basert på høne i Norge. Her har hele bransjen et felles ansvar, og vi er innstilt på å gjøre vår del av jobben, sier Vestengen.
For å ytterligere bidra til økt interesse og etterspørsel, som igjen vil legge grunnlaget for økt produksjon i Norge, er det derfor besluttet at Coops Miljøpris for 2017 dedikeres til kampen for å redde verpehøna.
- Vi utlyser konkurranse med inntil 100.000 kroner til de beste ideene som kan bidra til at høna igjen kommer på middagsbordet. Det kan være produktideer, hønseoppskrifter eller andre tiltak som øker interessen for denne fantastiske tradisjonsråvaren, sier Vestengen.
I juni kåres en vinnerne, som i tillegg til en pengepremie, mottar kunstverk av Nico Widerberg.
For nærmere informasjon, se: http://miljoprisen.coop.no
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom