Hønesalget firdoblet på få måneder: Disse har en del av æren og får Coop Miljøpris 2017!
Hvert år blir tre millioner norske høner destruert når de har lagt sine siste egg - i stedet for å bli brukt til mat. Nå kommer tall som viser et skifte i nordmenns holdninger til høne som mat.
– Så langt i år har vi solgt fire ganger så mye som på samme tid i fjor. Her bør æren gå til det norske folk som har engasjert seg og brukt forbrukermakta si – og vist at det er etterspørsel etter høne, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.
I dag delte han ut Coop Miljøpris 2017 - for å gjøre ekstra stas på noen av de som har engasjert seg for å få høna tilbake på matbordet. Coop har null-visjon for kasting av mat, og valgte derfor verpehønesaken som tema for årets pris – den femte i rekka.
Da Coop ba om videoinnspill med ideer til hvordan man kan få høna tilbake på matbordet, strømmet forslagene inn fra hele landet.
– Vi har fått mange imponerende bidrag i konkurransen. Disse har bidratt til at flere har fått smaken på verpehøne, sier Lutnæs – som lokket med en premie på 100.000 kroner og kunstverk av Nico Widerberg.
Vinneren av Miljøprisen
Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.
– Vi viste elevene NRK-serien «FBI redder høna», og de ble veldig engasjerte. I tillegg til å få i lekse å fortelle de hjemme hvorfor de måtte kjøpe høne og lage mat med denne, så ønsket vi å gjøre mer ut av det. Det ble et mega-prosjekt, men vi dro det i land og elevene var superfornøyde, sier Lena Torsvik, lærer på Sandnes skole.
Deler pengepremien
Nivået i konkurransen var så høyt i år, at juryen bestemte seg for å dele premien på de tre finalistene. På andreplass kom David Andrew Quist, mens tredjeplassen gikk til Katrine Yttrehus.
– Felles for de tre vinnerbidragene er at de har potensiale til å øke etterspørselen av høne som mat. Alle tre har vist at verpehøna er en verdifull matressurs som bør brukes til matlagning – ikke kastes. I tillegg er videobidragene fantastisk gjennomført og ikke minst underholdende, sier Lutnæs.
Hønsesuppe til folket
David Andrew Quists bidrag til Miljøprisen var en pop-up-servering av høne-ramen på en av Oslos mest populære restauranter, og han brukte 74 høner i tiltaket. Quist drømmer om en gang å åpne en ramen-restaurant hvor hønsesuppe serveres daglig.
– I tillegg kunne offentlige kjøkken brukt hundretusenvis eller millioner av høner årlig, som nå blir kastet. Jeg mener vi trenger å forplikte oss for å skape bevissthet rundt dette problemet, samt politisk vilje til å bidra til å nå et felles mål om nullvisjon på kasting av mat, sier Quist og legger til:
– Hønsesuppe til alle!
Høne på boks
Katrine Yttrehus kapret tredjeplassen med sin produktidé; høneconfit på boks.
– Et underholdende bidrag, med mengder av kreativitet, litt absurd humor og ikke minst: kvalitet. Rett og slett en god produktidé, sier Lutnæs.
– Jeg var egentlig litt overrasket over at høneconfit på boks ikke allerede finnes i stor skala. Andeconfit er jo en dyr og deilig luksusvare som også selges på boks. Confit er kjøtt som er langtidstekt i fett eller olje på lav temperatur. Det er i grunnen en gammel måte å tilberede og konservere kjøtt på. Den er tidkrevende, men ikke spesielt kostbar, og kjøttet blir nydelig mørt og saftig, uten egentlig å bli mer fett. Konservert på boks kan det bli et smakfullt alternativ til tunfisk eller bogskinke i salater, paier og som pålegg sier Yttrehus om sitt bidrag, sier Yttrehus om sitt bidrag.
Pengepremien fra Coops Miljøpris donerer Yttrehus til ALS-saken.
– Jeg må innrømme at jeg i år i utgangspunktet engasjerte meg fordi jeg ville støtte en venninne som har ALS, men jeg ble raskt mye mer opptatt av høne-problematikken enn jeg hadde sett for meg.
Se videoene: Finalistene
Sandnes skole:
Quist:
Yttrehus:
Mer informasjon om konkurransen og Miljøprisen her.
Nøkkelord
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom