Coop Norge

Hønesalget firdoblet på få måneder: Disse har en del av æren og får Coop Miljøpris 2017!

Del

Så langt i år har nordmenn spist fire ganger så mye høne som i fjor. Det viser nye tall fra Coop - som i dag hedret noen av de som har bidratt til at stadig flere får høna tilbake på middagsbordet med Coop Miljøpris 2017.

Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.
Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.

Hvert år blir tre millioner norske høner destruert når de har lagt sine siste egg - i stedet for å bli brukt til mat. Nå kommer tall som viser et skifte i nordmenns holdninger til høne som mat.

 – Så langt i år har vi solgt fire ganger så mye som på samme tid i fjor. Her bør æren gå til det norske folk som har engasjert seg og brukt forbrukermakta si – og vist at det er etterspørsel etter høne, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.

I dag delte han ut Coop Miljøpris 2017 - for å gjøre ekstra stas på noen av de som har engasjert seg for å få høna tilbake på matbordet. Coop har null-visjon for kasting av mat, og valgte derfor verpehønesaken som tema for årets pris – den femte i rekka.

Da Coop ba om videoinnspill med ideer til hvordan man kan få høna tilbake på matbordet, strømmet forslagene inn fra hele landet.

 –  Vi har fått mange imponerende bidrag i konkurransen. Disse har bidratt til at flere har fått smaken på verpehøne, sier Lutnæs – som lokket med en premie på 100.000 kroner og kunstverk av Nico Widerberg.

Vinneren av Miljøprisen
Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.

 – Vi viste elevene NRK-serien «FBI redder høna», og de ble veldig engasjerte. I tillegg til å få i lekse å fortelle de hjemme hvorfor de måtte kjøpe høne og lage mat med denne, så ønsket vi å gjøre mer ut av det. Det ble et mega-prosjekt, men vi dro det i land og elevene var superfornøyde, sier Lena Torsvik, lærer på Sandnes skole.

Deler pengepremien
Nivået i konkurransen var så høyt i år, at juryen bestemte seg for å dele premien på de tre finalistene. På andreplass kom David Andrew Quist, mens tredjeplassen gikk til Katrine Yttrehus.

 – Felles for de tre vinnerbidragene er at de har potensiale til å øke etterspørselen av høne som mat. Alle tre har vist at verpehøna er en verdifull matressurs som bør brukes til matlagning – ikke kastes. I tillegg er videobidragene fantastisk gjennomført og ikke minst underholdende, sier Lutnæs.

Hønsesuppe til folket
David Andrew Quists bidrag til Miljøprisen var en pop-up-servering av høne-ramen på en av Oslos mest populære restauranter, og han brukte 74 høner i tiltaket. Quist drømmer om en gang å åpne en ramen-restaurant hvor hønsesuppe serveres daglig.

– I tillegg kunne offentlige kjøkken brukt hundretusenvis eller millioner av høner årlig, som nå blir kastet. Jeg mener vi trenger å forplikte oss for å skape bevissthet rundt dette problemet, samt politisk vilje til å bidra til å nå et felles mål om nullvisjon på kasting av mat, sier Quist og legger til:

– Hønsesuppe til alle!

Høne på boks
Katrine Yttrehus kapret tredjeplassen med sin produktidé; høneconfit på boks.

– Et underholdende bidrag, med mengder av kreativitet, litt absurd humor og ikke minst: kvalitet. Rett og slett en god produktidé, sier Lutnæs.

– Jeg var egentlig litt overrasket over at høneconfit på boks ikke allerede finnes i stor skala. Andeconfit er jo en dyr og deilig luksusvare som også selges på boks. Confit er kjøtt som er langtidstekt i fett eller olje på lav temperatur. Det er i grunnen en gammel måte å tilberede og konservere kjøtt på. Den er tidkrevende, men ikke spesielt kostbar, og kjøttet blir nydelig mørt og saftig, uten egentlig å bli mer fett. Konservert på boks kan det bli et smakfullt alternativ til tunfisk eller bogskinke i salater, paier og som pålegg sier Yttrehus om sitt bidrag, sier Yttrehus om sitt bidrag.

Pengepremien fra Coops Miljøpris donerer Yttrehus til ALS-saken.

– Jeg må innrømme at jeg i år i utgangspunktet engasjerte meg fordi jeg ville støtte en venninne som har ALS, men jeg ble raskt mye mer opptatt av høne-problematikken enn jeg hadde sett for meg.

Se videoene: Finalistene

Sandnes skole:

https://vimeo.com/215808581

Quist:

https://vimeo.com/215809015

Yttrehus:

https://vimeo.com/206363813

Mer informasjon om konkurransen og Miljøprisen her.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.
Helt til topps i konkurransen om Coop Miljøpris 2017 gikk bidraget fra Sandnes skole i Arendal. Sjetteklasseelevene byttet ut pølse i lompe med hønsefrikassé på skolens årlige aksjonskveld, og serverte cirka 500 personer.
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs!, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, og Matkroken. I tillegg driver Coop ca 120 byggevarehus i kjedene Obs! Bygg, Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,5 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom