Homofili, kunst og offentlighet med Født Fri

Stiftelsen Født fri med leder Shabana Rehman Gaarder i spissen inviterer til en scenesamtale med Noman Mubashir, Tooji Sakutan og Vikram Kolmannskog om homofili, kunst og offentlighet. Hva kan moderne minoritetsperspektiver fortelle om det å akseptere seg selv og leve det ut i norsk offentlighet? Sted: Kunstnernes Hus, Oslo Tid: 17.00 - 20.00

Det blir en skamløs kveld med kortfilm, kunstnerisk innslag, samtale og sosial mingling med lettere bevertning.

Ahmed Umar og Ibrahim Mursal har laget en banebrytende kort film: Kunsten å være syndig - en samtale med min skeive venn. Dette er en kortfilm man burde få med seg. For en smakebit, klikk deg inn på denne linken: https://vimeo.com/219476524

Kunstneren Frederick Nathanael, som har vært en del av Pride art i over 15 år, vil å holde et oppsiktsvekkende foredrag med en kunstnerisk vri og et fantastisk slideshow som vil representere et mangfold av kunstnere.

Født Fri leder Shabana Rehman Gaarder vil lede samtalen med Noman, Tooji og Vikram,   basert på hennes lange erfaring som kommentator og kulturanalytiker i norsk presse, og vinner av Fritt Ords pris. Kvinnekamp og de homofile rettigheter henger sammen. Derfor kan det bli et fruktbart tiltak å få til dette med både kvinner og menn i samtale om frihet og seksualitet, offentlighet og kultur og kunst. Susanne Demou Øvergaard, generalsekretær i Skeiv Verden vil også delta med sine perspektiver og erfaringer fra frivillig arbeid for likestilling.

Vikram har gitt ut en banebrytende diktsamling om å både være religiøs, spirituell og homofil, Noman Mobashir kom ut av skapet offentlig etter mange år som forbilde, Tooji er kjent artist og skaper kunst som utfordrer samfunnet.

Alle disse mennene har funnet vei ut av negativ sosial kontroll, er åpne og fortrolige med sin familie og er offentlige stemmer.

Hvordan klarte de det?

Hvilken motstand og støtte har de møtt?

Vi tror at en samtale med Shabana som selv har erfaring med offentlighet, utfordring, kunst og kultur, kan skape en unik offentlig samtale alle disse fire imellom med moderne minoritetsperspektiver om å akseptere seg selv som den man er, og leve det ut. Slike samtaler er ikke lett å få gjennomslag for i den etablerte tv- radio og avis offentligheten, fordi de ofte søker konflikt knyttet til seksuell autonomi og minoritetsmiljøer. Men disse rollemodellene vil likevel skape en oppsiktsvekkende, befriende og ekte samtale om hvordan det er å leve som et moderne menneske i et multi-etnisk Norge.

Arrangementet er støttet av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet - IMDi

Thomas Olsen 93451506

Ny stiftelse, gammel kamp, godt engasjement og sterk idealisme. Dette beskriver langt på vei hva Født Fri er, og skal være. Vi skal arbeide med å motvirke ukultur, uavhengig av hvor den har sin opprinnelse. Og kjempe for at alle får muligheten til å leve frie liv. For å oppnå dette vil vi gå bredt ut via flest mulig tilgjengelige kanaler med vårt opplysningsarbeid. Det innebærer alt fra foredragsvirksomhet, kronikkskrivning og deltakelse i debatter, til å etablere vår egen redaksjon og medieproduksjon, for å bli et fullverdig alternativ til de alternative mediene. Vi vil også tilby kursing og rådgivning til dem som ønsker mer informasjon om, eller økt forståelse for disse problemstillingene. Dette kan være spesielt nyttig for ansatte i offentlige institusjoner, slik at de er bedre rustet til å vite hvordan de skal håndtere ulike aspekt ved problematikken. Det vil også være et fokusområde for oss å hjelpe frem neste generasjon av unge aktivister. Både ved å tilby dem coaching, skrivehjelp og et tilholdssted mens de finner sin egen stemme. Vi håper vi kan være en talentfabrikk som forsyner det offentlige ordskiftet med mange spennende nye debattanter i årene som kommer. Vi er partipolitisk nøytrale, og vi ønsker ikke å bli en del av de ofte fastlåste offentlige samtalene som omhandler temaene vi skal jobbe med. Vårt formål er å kjempe for de gode sakene, og å finne løsninger som hjelper dem som har behov for det. Det forutsetter kompromissvilje og samarbeid på tvers av det politiske spektrum, så vel som evne og vilje til å snakke med ulike typer interessegrupper. Sammen med vårt nettverk av engasjerte støttespillere og gode hjelpere skal vi ta et oppgjør med skamkulturen, og stake ut en kurs mot et åpent og likestilt samfunn. Fremtiden ser FRI ut!