HomeNet

HomeNet lanserer bredbånd med fiberhastigheter på det gamle kobbernettet

Fasttelefonen er nesten utdødd, men ny teknologi gjør det mulig å gjenbruke de gamle kobberledningene og få superraskt og billigere bredbånd. Det betyr mer konkurranse i bredbåndsmarkedet og bedre tilbud til boligsammenslutninger over hele landet.

Slutten for bredbåndsmonopolet? HomeNet-sjef Nina Vesterby smiler fornøyd foran G.fast-sentralen som leverer lynraskt bredbånd til borettslaget på Grønland . Foto HÅVARD FOSSEN, INSIDETELECOM.NO

– HomeNet har en ny måte å utnytte det gamle kobbernettet på. Vi kan tilby superrask nedlastning og hastigheter som er opp mot 30 ganger raskere enn den gjennomsnittshastigheten som finnes i norske hjem i dag. Per nå er teknologien spesielt godt egnet for borettslag og i fremtiden vil vi kunne utvide tilbudet til villastrøk hvor mange i dag ikke har god tilgang på fiber, forklarer Nina Vesterby, daglig leder i HomeNet.

Rimelig tilgang på høy hastighet
Det norske bredbåndsmarkedet er konsentrert rundt få store aktører som ofte har operert i hvert sitt område.

– Det er kostbart å bygge fiber, noe som gjør at mange kunder kun har én leverandør tilgjengelig. Dette har ført til en situasjon der forbrukerne har få valgmuligheter og ofte blir tvunget til å velge TV for å få tilgang til internett. Kobber er noe mange allerede har i hjemmene sine, og ved å koble seg på dette nettet reduseres etableringskosten. Dermed vil flere få mulighet til fiberhastigheter til en god pris uten å måtte kjøpe dyre TV-tjenester samtidig, sier Vesterby, og fortsetter:

– Vi forventer å kunne lansere denne teknologien bredt allerede på nyåret. HomeNet er den eneste operatøren utenom Telenor, som har et landsdekkende fibernett – noe som betyr at vi har mulighet til å tilby dette i de fleste byer i landet. Kundene vil nyte godt av høyere konkurranse, bedre tilgjengelighet og høyere hastigheter. Kanskje betyr det spikeren i kisten for tvunget koblingssalg mellom bredbånd og TV?

Først i Nord-Europa
Teknologien kalles G.Fast og flytter fiberen inn til bygget, men utnytter kobbernettet den siste delen av veien. HomeNet er det første selskapet i Nord-Europa som har klart å ta teknologien fra laboratoriet og inn i hjemmet til vanlige kunder.

– I et borettslag i Gamlebyen i Oslo har vi oppnådd hastigheter på 750 Mbps på denne teknologien. Det er helt uten sidestykke i Norge, understreker Vesterby.

Borettslagsleder og gamer André Sæther har fått mulighet til å bruke G.Fast i flere uker. Han er ikke i tvil om at teknologien er banebrytende.

– Farten er helt rå og mye bedre enn det vi hadde. Før ville det tatt meg mange timer å laste ned Witcher 3 på Steam, men nå kan jeg gjør det på tiden det tar meg å lage en sandwich. Det hadde blitt alt for dyrt om vi skulle trukket fiber til hver eneste leilighet i borettslaget, men nå kobler vi fiberteknologien opp på kobbernettet vi allerede har, forteller en begeistret Sæther.

Bilder

Om HomeNet

HomeNet
Rolfsbuktveien 4C
1364 Fornebu

07900http://www.homenet.no
HomeNet er en del av Broadnet AS og tilbyr bredbånd til privatmarkedet (både ADSL, VDSL og fiber). Selskapet er en prisutfordrer i det norske bredbåndsmarkedet og har som mål å alltid være best på pris blant de landsdekkende leverandørene. www.homenet.no

Følg saker fra HomeNet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra HomeNet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra HomeNet

Vil utdanne forbrukere med smarte rutere30.10.2015 14:57Pressemelding

Domos Labs lanserte senvåren en kampanje hvor de delte ut 100 rutere til de 100 verste wifi-nettverkene i landet. 9 av 10 testpersoner er nå mye mer eller helt tilfreds med sitt trådløse nett, og det er enorm publikums interesse for å bidra i utviklingen av den banebrytende tjenesten som kommuniserer både med ruterene,og forbrukerne. HomeNet tar problematikken med usikkerhet rundt bredbåndshastigheter og kravene fra forbrukerombudet på alvor og lanserer samarbeid med den norske oppstartsbedriften.

Dugnadsånd for foreldreløse barn19.3.2015 11:47Pressemelding

Lørdag 21. mars arrangerer TV2 og SOS-barnebyer årets Artistgalla, et direktesendt TV-show hvor folkekjære artister stiller opp for å gi en stemme til de mange foreldreløse barna i krise rundt om i verden. Formålet med gallaen er å rekruttere faddere til SOS-barnebyer. Bredbåndsleverandøren HomeNet støtter SOS-Barnebyer og vil betjene organisasjonens givertelefon fra sitt Kristiansand-kontor under TV2s sending førstkommende lørdag.