Holy baloney spekepølse hedret i Berlin

ASK Gård sin økologiske spekepølse "Holy Baloney" ble behørig hedret av landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han åpnet Norges stand på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin fredag 18.januar.

Stolte produsenter fra ASK Gård mottok Spesialitet-merket for spekepølsa Holey Baloney. Fv.: Kristoffer Evang (ASK Gård), landbruks- og matminister Bård Hoksrud, Anne Marte Ruud Evang (ASK Gård) og adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist. Foto: Matmerk

-  Dette er lokalmat med høy kvalitet, basert på lokale råvarer og oppskrifter som gir verdiskaping i lokalsamfunnet fra produsenter med mot til å satse, sa landbruks- og matminister Bård Hoksrud. Han delte ut Spesialitet-merke til Ringeriksbedriften ASK Gård  for den økologiske spekepølsen Holy Baloney under åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin.

Internationale Grüne Woche er en av Europas største mat- og reiselivsmesser. Der viser Norge fram det beste vi kan tilby av lokalmat, lokal drikke og opplevelser. Alt for å imponere det tyske reiselivsmarkedet.

ASK gård ble behørig satt pris på under den offisielle åpningen.

- Dette er et flott produkt fra en produsent som virkelig kan sitt fag. Spesialitet-merket skal vise vei til den utvalgte lokalmaten, og det er ekstra stas å få vist fram noen av de beste matproduktene Norge har her på scenen i Berlin, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

Holy Baloney, økologisk spekepølse fra ASK gård på Ringerike

- Å finne frem i matvarejungelen er en stadig mer krevende øvelse. Som forbruker trenger du en guide som kan lose deg elegant gjennom hengemyren av gjennomsnittlige produkter, forbi rekken av ganske gode, og trygt ut i den andre enden av stien med det aller beste produktet. Spesialitet-merket har definitivt vært med på å åpne dører for oss i en tøff og krevende bransje, sier Kristoffer Evang fra ASK Gård.

- Ved å jobbe etter «less is more»-prinsippet har vi jaktet på den rene kjøttsmaken, bygget opp av et dypt komplekst smaksbilde med toner av modent kjøtt og umami, sier Evang.

Holy baloney er en skikkelig håndtverkspølse og som lages på den gamle måten. Kjøtt, fett, pepper og hvitløk kvernes og stoppes ut i naturtarm. Så knytes den for hånd med hempetau og henges opp til tørk i 20-30 dager.

- Vi er stolte av å være eneste bedrift i Norge som produserer utelukkende økologisk spekemat, og mener mat skal være det den utgir seg for å være, avslutter Kristoffer Evang.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vei til god lokalmat- og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge. Ordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk med støtte fra Landbruks- og matdepartmentet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering kvalitet og smak. Produkterne skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer og gjerne basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Holy Baloney økologisk spekepølse fra ASK gård. Foto Lisa Westgaard