Holvik Glas AS skal montere Wicona-fasade med semitransparente solceller

Billingstadsletta 19 i Asker kommune er et kontorbygg som skal rehabiliteres. Førde-selskapet Holvik Glas AS skal levere Wiconafasade og -takkonstruksjon med semitransparente solceller i glasset. – Stor betydning for utviklingen nasjonalt, sier Bjørn Glenn Hansen i Glass og Fasadeforeningen.
Billingstadsletta 19 i Asker får semitransparente solceller i fasaden.

Billingstadsletta 19 er et kontorbygg som ligger i umiddelbar nærhet til E18 og Billingstad stasjon. Eiendommen, som eies og forvaltes av Lilleberg Eiendom AS, er nær 9000 kvadratmeter og ble bygget i 1986.

Byggherre og Meinich Arkitekter ønsker en total ombygging av dagens kontorer i 1. etasje til kantine/restaurant og treningsrom. Fasaden for de to nederste etasjene trekkes ut en og en halvmeter og den nye delen får et glasstak som overgang til gammel fasade. Tiltaket skaper tilførsel av mye lys og samtidig gode glassarealer med solceller i form av tynnfilm på glasset. Byggherrene har gjennom entreprenøren bestilt 200 kvadratmeter glass med semitransparente solceller.

– De semitransparente solcellene har to funksjoner i bygget. Estimert strømproduksjoner med dette arealet er 7 – 8.000 kilowatt timer år. Økonomien for oss er besparelsen i solskjerming på en utsatt fasade. Løsningen er uansett spennende og innovativt og vi håper dette også gir oss en markedseffekt, sier Joakim Hereng i Lilleberg Eiendom AS.

Fra Førde til Asker

– Dette har vi jobbet med svært lenge. Med hjelp fra vår partner Soltech Energy har Kristian Sivertsen og staben vår prosjektert og skal endelig få levere vårt første BIPV-prosjekt. Prosjektet gir oss nyttig lærdom og vil helt sikkert gi oss flere BIPV-leveranser. Ekstra hyggelig er det at en våre trofaste kunder skal stå for utførelsen. Holvik Glas AS er en av landets største Wicona-byggere og vil naturlig nok hente med seg nyttig erfaring, sier Dag Ove Pettersen, landssjef i Hydro Building Systems.

Holvik Glas vant anbudet på fasadeentreprisen. Selskapet feiret 50 år i fjor og har lang erfaring, først og fremst fra Vestlandet.

– Normalt opererer vi ikke på Østlandet. Vi fikk forespørsel og valgte å levere inn tilbud siden dette prosjektet var banebrytende og spennende å være med på, sier driftssjef i Holvik Glas AS, Magne Ove Tonning.
Glasset leveres av Hydro Building Systems samarbeidspartner Soltech Energy og det skal benyttes standard aluminiumsprofiler fra Wicona.

Glad for referansen
Direktør i Glass og Fasadeforeningen, Bjørn Glenn Hansen, har lenge vært talsmann for at de naturlige "eierne" av dette markedet skal finnes i Glass og Fasadeforeningens medlemslister. Arealene hvor dise produktene skal installeres finner vi i tak- og fasadeflater. Der ligger mye av bransjens omsetning av høyteknologiske glass og fasadeprodukter i dag. I nybygg, og ikke minst i eksisterende bygningsmasse skal de samme arealene bidra til å gjøre hvert bygg til sitt eget kraftverk.

– Glass er materialet som bærer solcelleteknologiene. Våre fasadeentreprenører kjenner systemene godt og våre komponentleverandører er fremoverlente. Vi har med andre ord forutsetningene på plass. Derfor er det svært så gledelig at vi klarer å utnytte våre fortrinn. Dette er så vidt oss bekjent det første prosjektet med semitransparent solcelle (tynnfilm) levert i det norske markedet. I hvert fall fra nasjonale aktører. Jeg håper og tror at dette vil gi synergier i norsk bransje, sier han.

Les mer om prosjektet i Glass & Fasade 0318 som utkommer i september.
Klikk her om ønsker å motta bladet.

Fakta
Normalt deler man opp solceller i første, andre og tredjegenerasjons solceller. Første generasjon er silisium, andre generasjon er tynnfilmssolceller, som CdTe og CIGS. Tredje generasjon består av nanosolceller som foreløpig er på forskningsstadiet.
CdTe-teknologien som SolTech Energy jobber med, kan påføres i tynne striper som skaper en halvtransparent solcelle. Transparens kan variere mellom 10-90%. SolTech Energy har også muligheten til å levere aktive mønstersolceller, hvor både mønsteret og den halvtransparente bakgrunnen produserer strøm.

Billingstadsletta 19 i Asker får semitransparente solceller i fasaden.