Holmenkollen får nytt spor i tilløpet

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF legger nå et nytt FIS godkjent dobbeltspor i tilløpet på Holmenkollen. Sporet har en spormal med integrert kjølesystem og gir mulighet for å veksle mellom isspor og porselenspor.
Hopperne i Holmenkollen får nå et topp kvalitetsspor. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

- Det har lenge vært et uttalt ønske om nytt spor i tilløpet i Holmenkollen, det vil gi hopperne og arrangørene likere forhold innenfor et arrangement, i tillegg til at vi vil kunne forenkle driften, sier direktør Eli Grimsby i Kultur og idrettsbygg i Oslo KF.

I dag fungerer sporet slik at man legger en tykk såle av is på kjølerøret i tilløpet, for så å frese ut spor av riktig kvalitet. Prosessen er tidkrevende, samtidig som løsningen er sårbar opp imot vekslende klimatiske forhold som reduserer kvaliteten på sporet.

- Hopperne får nå et topp kvalitetsspor, med mer stabile og likere konkurransevilkår uavhengig av værforhold, avslutter Grimsby.

Arbeidet med det nye sporet er allerede i gang, og har planlagt ferdigstillelse før jul.

Korte fakta

Planlagt ferdigstillelse av kontraktsarbeider: 22.12.17

Peter Riedel Gmbh er tildelt kontrakt.

Alle bilder og illustrasjoner til fri bruk for presse. Se kreditering.

Arbeidet med det nye sporet er i gang, og har planlagt ferdigstillelse før jul. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Arbeidet med det nye sporet er i gang, og har planlagt ferdigstillelse før jul. Foto: Peter Riedel GmbH
Foto: Jarle Nyttingnes/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Det nye sporsystemet inneholder ferdige spormaler og integrert kjøling som vil forenkle det driftsmessige i forhold til preparering, samtidig vil det gi langt bedre driftsstabilitet ved ulike klimatiske forhold. Illustrasjon: Peter Riedel GmbH
Modell av sporet. Det nye sporsystemet inneholder ferdige spormaler og integrert kjøling som vil forenkle det driftsmessige i forhold til preparering, samtidig vil det gi langt bedre driftsstabilitet ved ulike klimatiske forhold. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

21 80 21 80http://www.oslo.kommune.no/kid

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har ansvar for å prosjektere, bygge, forvalte og drifte kulturbygg og idrettsanlegg i Oslo. Våre arenaer legger rammene for aktivitet og opplevelser for byens befolkning og tilreisende. I eiendomsporteføljen ligger blant annet Jordal Amfi, Deichman Bjørvika, Holmenkollen nasjonalanlegg, Bislett stadion, Frognerbadet og Vigelandmuseet. De største byggeprosjektene er det nye Munchmuseet og det nye Tøyenbadet.

Kultur- og idrettsbyggs visjon er: Bygg for små og store øyeblikk.

Følg pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF