Hold tyvene unna

Mai er full av langhelger og røde dager. Mange velger å reise bort for å nyte de late dagene i vårsola. Vil du være sikker på at tyvene holder seg unna huset ditt? Da bør du installere alarm. I følge kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring er det nesten ingen boliger med alarm som opplever innbrudd.

-Mange er opptatt av å sikre huset sitt for lengre ferier, men vi ser at langhelger og late utedager også gir stor risiko for innbrudd. Våryre nordmenn er nok litt naive og blir litt mer løsslupne når det kommer til å låse og sikre boligen, sier Sikkerhetsekspert Inge Svendsen i Sector Alarm.

Spesielt Agder og Telemark har den siste tiden merket en økning i antall innbrudd og Inge Svendsen minner folk på å bruke alarmen selv om utflukten er kort.

-Tyvene bruker ofte lang tid på å spane i aktuelle innbruddsområder før de slår til. De er derfor godt klar over nordmenns flere fridager i mai og de vet at mange boliger står tomme. Ta derfor forholdsregler før du drar bort, er rådet fra Sector Alarm.

– Våre tall viser at under 0,1 prosent av våre kunder opplever innbrudd. Og i disse svært få tilfellene blir innbruddstyvene skremt av alarmen og stikker med uforrettet sak, sier Inge Svendsen. -Statistikk fra politiet viser at antall boliginnbrudd i Norge er halvert de siste årene, og økt sikkerhet og høyere alarmtetthet får mye av æren for det. *

– Til tross for færre innbrudd og tyverier gjennom året ser vi likevel at ferietid er høytid for tyvene. Kriminelle kommer gjerne med tomme varebiler midt på natten og nærmest tømmer en enebolig i løpet av få timer. Derfor gjelder det å ta forholdsregler, avslutter Inge Svendsen fra Sector Alarm.

Her er deres beste råd for deg som ønsker å holde tyvene unna:

• Tenk som tyven. Ser huset ditt ut som et lett bytte, eller må de bruke tid og krefter for å ta seg inn?
  • Lås alle vinduer og dører. Monter sikkerhetslås.
  • Fjern eller lås stiger som kan gjøre innbrudd enklere.
  • Legg søppel i søppelkassa, men be naboen om å ta inn posten, eller bestill oppbevaring.
  • Ikke skriv på åpne Facebook- eller Instagramprofiler at du reiser bort.
  • Installer alarm fra en forsikringsgodkjent leverandør.
  • Har du alarm - husk å bruke den!
  • ID-merking av verdigjenstander virker avskrekkende for tyven.
  • Lås garasjer og uthus - der finnes det også verdisaker som tyven er på jakt etter.
  • Meld fra til politiet om du finner kvister, lapper eller liknende på eller ved utgangsdøra. Kriminelle bruker ofte dette for å spore om beboerne er hjemme.

*https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/strasak/2018/strasak-2018.pdf

Tør du å droppe boligalarmen?21.2.2019 08:00:44 CETPressemelding

All vår erfaring viser at innbruddsfrekvensen i boliger med boligalarm er lavere enn i boliger uten ekstra sikring. Basert på en enkel tanke om risikominimering vil de kriminelle til enhver tid operere der de har minst risiko for å bli oppdaget. Politiets kommentarer til deres ferske straffesakstall for 2018 støtter dette – de skriver at den positive utvikling hva gjelder antall innbrudd delvis kan forklares med det høye salget av boligalarm. (*1)