Hold Norge Rent markerer verdens miljødag i Lofoten

Søndag 5. juni er verdens miljødag, og dette markerer Hold Norge Rent med en ryddeaksjon i Lofoten.
SALT rydder Kvalvika i Lofoten under årets strandryddedag. Foto: Eilif Bremer Landsend

Marin forsøpling er dessverre blitt en av verdens største miljøtrusler, og Hold Norge Rent benytter derfor verdens miljødag til å sette fokus på problemet.

- Som et ledd i vårt arbeid med å forebygge og rydde opp marin forsøpling, velger vi å markere verdens miljødag med en ryddeaksjon, forteller daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Hold Norge Rents administrasjon ankommer Stamsund med Hurtigruten i 19-tiden søndag 5. juni, og derfra går ferden videre med RIB for å rydde i Skokkelvika og Lyngvær. Etter ryddeaksjonen går reisen videre med Hurtigruten til Tromsø. Her skal Hold Norge Rent delta på Avfallskonferansen 2016.

- Under Avfallskonferansen 2016 skal vi utfordre avfallsbransjen til å bli med på vår nasjonale dugnad mot marin forsøpling, sier Gulbransen.

Marint avfall er ofte vanskelig å identifisere, og kildene lar seg sjelden spore. Opprydding av dette avfallet blir derfor et samfunnsproblem som krever en felles innsats fra offentlige, private og frivillige aktører.

Lofoten ligger svært utsatt til for opphopning av marin forsøpling. Hvert år ryddes det store mengder marint avfall i regi av miljøprosjektet Clean Up Lofoten. Under ledelse av Lofoten Avfallsselskap bidrar en rekke aktører fra det private næringsliv og offentlig sektor sammen med frivillige til å rydde opp det herreløse avfallet i Lofoten.

Andre gode eksempler på avfallsbransjens bidrag i kampen mot marin forsøpling er prosjektene Hold Midt-Norge Rent i regi av avfallsselskapene i Midt-Norge, Aksjon Reine Strender i regi av Iris Salten og Ren kyst i Tromsø.

- Vårt mål er å mobilisere avfallsbransjen til å ta initiativet til flere lokale og regionale prosjekter av denne typen, sier Gulbransen.

Se holdnorgerent.no for mer informasjon.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, bilder og intervjuavtaler.

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningens overordnede mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur og å forebygge forsøpling av miljøet. Vi rydder Norge!