Hold Norge Rent-konferansen 2017: Kampen mot marin forsøpling

I forrige uke reagerte Norge med sjokk og stor bekymring over forsøplingen i havet. Denne uken presenteres løsningene på Hold Norge Rent-konferansen 2017.
Foto: Bo Eide

I samarbeid med Ragn-Sells og Ryfylke Friluftsråd inviterer Hold Norge Rent til Norges viktigste møteplass om marin forsøpling 7. - 8. februar 2017. Konferansen finner sted i Sola kommune utenfor Stavanger, og hovedtema i år er løsninger.

I forrige uke fikk Norge et tydelig eksempel på hvordan marin forsøpling truer livet i havet da en hval som måtte avlives, viste seg å ha en magesekk full av plast. Denne uken samles over 100 deltakere på Hold Norge Rent-konferansen 2017 for å diskutere løsninger på dette svært alvorlige miljøproblemet.

Konferansen setter fokus på de internasjonale løsningene, og klima- og miljøminister Vidar Helgesen kommer for å snakke om Norges internasjonale arbeid på feltet. Videre presenter konferansen konkrete eksempler på marint avfall i den sirkulære økonomien og konkrete eksempler på lokale tiltak mot marin forsøpling. Konferansen setter også fokus på kampanjearbeid, og britiske Martin Dorey kommer for å fortelle om strandryddeprosjektet "2 Minute Beach Clean".

- Vi håper at gåsenebbhvalens tragiske historie fører til økt innsats mot marin forsøpling på alle nivå i vårt samfunn, og at flere engasjerer seg i kampen mot marin forsøpling i tiden fremover, sier daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på 99227089 eller Ryfylke Friluftsråd på 95717795 for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Foto: Bo Eide
Foto: Bjørn Stuedal

Intervjuavtaler

Følgende personer er tilgjengelige for intervjuer:

• Klima- og miljøminister Vidar Helgesen
  • Ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø
  • Grunnlegger av "2 Minute Beach Clean", Martin Dorey
  • Prosjektleder i Avfall Norge, Jens Måge
  • Sjef for forretningsutvikling i Norsk Gjenvinning, Thomas Mørch
  • Daglig leder for Ecofiber, Kjell Inge Svendsen
  • Direktør for Centre for Sustainable Design, Martin Charter
  • Prosjektleder i Håll Sverige Rent, Anne Grunden
  • Seniorrådgiver i Miljødirektoratet, Otto Okstad
  • Fylkesmiljøvernsjef i Rogaland, Marit Sundsvik Bendixen
  • Øyvind Ellingsen fra Statens vegvesen Øst
  • Håkon Fossmark fra Naturvernforbundet i Rogaland
  • Doktorgradstipendiat i miljøpsykologi, Ingeborg Flagstad
  • Kommunikasjonsrådgiver i Big Fish, Eirik Hevrøy

Ta kontakt på 99227089 eller 95717795 for å avtale intervjuer.