Hold Norge Rent er nominert til Nordisk råds miljøpris

Hold Norge Rent er én av tre norske kandidater som er nominert til Nordisk råds miljøpris for 2017.

Årets tema for Nordisk råds miljøpris er initiativer som bringer oss nærmere det avfallsfrie samfunn, og på bakgrunn av forslag fra innbyggerne i Norden, har juryen nominert totalt elleve kandidater til årets pris.

- Vi er svært stolte av å være kandidat til Nordisk råds miljøpris, og vi dedikerer denne nominasjonen til de tusenvis av frivillige som hvert år rydder langs kysten, på havbunnen og i innlandet langs vassdrag og innsjøer i Norge, sier daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen.

Nordisk råds miljøpris deles ut for 23. gang i år og skal gå til en aktør som har gjort en innsats for å fremme, utvikle eller innføre avfallsfrie løsninger. Hold Norge Rent er nominert for foreningens mangeårige innsats mot marin forsøpling, samt for å ha tatt initiativet til Nordisk strandryddedag 2017.

- Vi deler denne nominasjonen med våre nordiske samarbeidspartnere i prosjektet Nordisk strandryddedag 2017, men vi deler den også med alle som har bidratt til Hold Norge Rents arbeid og alle som arbeider mot marin forsøpling i Norge, sier Gulbransen.

Nordisk råds miljøpris 2017 skal deles ut 1. november under Nordisk råds prisutdeling i Finlandia-huset i Helsinki. Vinneren mottar 350 000 danske kroner. Øvrige norske kandidater til prisen er Eyde-klyngen og Restarters Oslo.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, flere bilder og intervjuavtaler.

Storgata 19

Bakgrunn for Hold Norge Rents nominasjon

Foreningen Hold Norge Rent er det sentrale koordinerende leddet i arbeidet med å rydde, dokumentere og forebygge plastforsøpling langs norskekysten og har tett kontakt og samarbeid med myndighetene på ministernivå. I 2016 deltok 18.500 mennesker, med 1.364 registrerte ryddeaksjoner og 377 tonn marint avfall innsamlet. Hold Norge Rent har også tatt initiativ til et historisk felles nordisk samarbeid mot marin forsøpling mellom tilsvarende organisasjoner i de nordiske land. En felles nordisk strandryddekampanje ble startet den 2. mai i år under Nordisk miljøministermøte på Bygdøy i Oslo, med de nordiske ministrene og FNs miljøleder til stede. Dette markerte også et tettere samarbeid mellom det nordiske frivillige arbeidet mot marin forsøpling og landenes respektive ministre og myndigheter. En modell som også kan inspirere land utenfor Norden.

Følg pressemeldinger fra Hold Norge Rent

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hold Norge Rent på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hold Norge Rent